Smutný rekord, na železnici loni zahynulo 277 lidí

Praha – Loni na železnici přišlo o život 277 lidí, což je nejvíc od roku 2003. Nejvíc lidí zemřelo při střetu s vlakem. Zvýšil se i počet nehod trojlebusů a tramvají v rámci MHD. Naopak se snížil počet nehod na železničních přejezdech, který byl nejnižší od roku 2003. Klesl i počet obětí těchto nehod. Celkem se loni stalo skoro čtyři tisíce nehod.

„Podle předběžných statistik evidovala Drážní inspekce v roce 2011 na dráhách celkem 3 797 nehod, což je sice nejméně od roku 2003, avšak došlo k nárůstu nejzávažnějších druhů mimořádných událostí klasifikovaných jako závažná nehoda,“ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Dodal, že zatímco v předcházejících čtyřech letech se stalo na dráhách průměrně šest závažných nehod, v roce 2011 jich bylo 16, což je téměř o 300 procent více.

Závažná nehoda je taková, při které zemře člověk, nebo se pět zraní, nebo je škoda vyšší než pět milionů korun. Nárůst závažných nehod podle Jana Kučery z Drážní inspekce vznikl hlavně vyššími škodami. Počty nehod se podle něj také zvýšily díky chybám zaměstnanců – například že strojvedoucí nezastaví, ačkoliv mu to návěstidlo přikazuje. 

Vzrostly také tragické následky nehod. Loni bylo na železnici usmrceno 277 lidí, což je nejvíce od vzniku Drážní inspekce v roce 2003. Obdobný počet usmrcených byl zaznamenán pouze v letech 2004 a 2005, kdy zemřelo 274 lidí.

Nehody na železnici 2011
Zdroj: ČT24

Srážku s vlakem přežije jeden z pěti lidí 

Nejvíce obětí si každoročně vyžádají střety vlaku s lidmi. V roce 2011 bylo zaznamenáno 284 takových případů, téměř o devět procent více než v roce 2010. Bylo při nich usmrceno 220 lidí, a loňský rok se tak stal nejhorším. Dosud měl nejhorší statistiku rok 2006, kdy při střetu s vlakem zemřelo 209 lidí. Podle statistik Drážní inspekce se střet vlaku s člověkem podaří přežít pouze jednomu z pěti lidí.

„Alarmující je nárůst počtu závažných nehod tramvají a trolejbusů, kde se v roce 2011 událo pět závažných nehod. Tragicky skončila květnová srážka trolejbusu a tramvaje v Brně, kdy byl jeden cestující usmrcen a 12 bylo zraněno,“ uvedl Drápal.

Za dobrou zprávu mluvčí označil snížení počtu nehod na železničních přejezdech v roce 2011. Stalo se jich celkem 189, což je nejméně od vzniku Drážní inspekce, zemřelo při nich 33 lidí. Ze statistik Drážní inspekce také vyplývá, že pro zabezpečení přejezdů jsou důležité závory. „Jakmile jsou na přejezdu závory, k úmrtí lidí tam nedochází – kromě sebevrahů nebo hazardérů,“ uvedl Kučera ve Studiu ČT24.

Drážní inspekce se mimo jiné věnuje preventivním kampaním, aby varovala dospělé i děti před riziky, které jim hrozí na železnici. Všechny kampaně jsou ke stažení zde. Drážní inspekce je státní instituce, která odborně zjišťuje příčiny nehod a vykonává preventivní státní dozor na dráhách.