Spor o magistrálu se vrací na začátek, ÚS zrušil rozsudky

Praha – Ústavní soud zrušil usnesení, že Praha musí ztišit svou Severojižní magistrálu. Spor města a jeho občanů, který vedl mimo jiné ke snížení rychlostního limitu na magistrále, se vrátí k městskému soudu. Magistrát si u Ústavního soudu stěžoval na verdikt Nejvyššího soudu, podle kterého bylo město povinno hlukovou zátěž snížit. Podle pražských představitelů ale není možné rozsudek naplnit.

Soudkyně zpravodajka Ivana Janů souhlasila s městským právníkem, který tvrdil, že Praha sice komunikaci vlastní, není však odpovědná za provoz na ní a nemůže tak odpovídat za škody způsobené provozem. Zejména však Ústavní soud upozornil nespokojené obyvatele, že v době, kdy své byty převáděli do osobního vlastnictví, už o vlivu magistrály na své životní prostředí museli dobře vědět. Předchozí rozsudky tak ohrožovaly právo Prahy na ochranu majetku, uzavřel soud.

„Nechceme říci, že ti lidé jsou vydáni napospas. Ústavní soud ale prostě nedošel k závěru, že by to obtěžování bylo nad míru přiměřenou těm poměrům, které tam individuálně existují,“ zdůraznila však soudkyně Janů.

Mnoho řešení, málo výsledků

Pražský magistrát upozorňoval na různá řešení, která buď selhala nebo přinesla zase jiné problémy. Zprvu chtělo město ztišit magistrálu pomocí osmimetrových protihlukových stěn, které se však nelíbily obyvatelům hlukem zasažených domů. Upozorňovali, že by zábrany snížily hluk pouze v prvních třech patrech domů a navíc by se zvuk odrážel na druhou stranu silnice, kde by byla situace ještě horší. Nakonec Praha snížila rychlost na magistrále ze 70 na 50 kilometrů v hodině. Podle primátora Bohuslava Svobody to ale není zcela vhodné opatření. „Snížení rychlosti výrazně zvyšuje zatížení ovzduší emisemi,“ upozornil.

Magistrát tak dospěl k názoru, že je verdikt soudů o odhlučnění nevykonatelný. „Není způsob, jak odhlučnit dopravu,“ řekl ve Studiu 6 městský radní pro dopravu Josef Nosek. Dodal, že jediným možným řešením by bylo vést dopravu pod zemí, na to ale město nemá peníze. Obyvatelé však výroky o tom, že odhlučnit úsek nejde, odmítají. Navrhli vybudování ochranného tunelu z tvrzeného skla a zavedení mýtného od křížení Jižní spojky s magistrálou.

Podle radního Noska město už učinilo několik opatření, která hluk snižují, dále však za současné situace jít nelze. Zatím došlo kromě snížení rychlostního limitu také k výměně povrchu vozovky. Skleněný tunel, který obyvatelé chtějí, je neúčinný, míní Josef Nosek. Upozornil, že v Řepích se kvůli neefektivitě bude podobný tunel demontovat.

Městský soud probere hluk už podruhé

Ústavní soud stížnosti hlavního města vyhověl a vrátil spor s občany zpět k městskému soudu. Ten už dříve rozhodl, že město musí magistrálu ztišit, k témuž závěru poté došel i Nejvyšší soud. Město mělo snížit hluk kolem domů na zákonem stanovené limity 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci. Uvnitř domů nesměl hluk překročit hodnoty 45 decibelů přes den a 35 decibelů v noci.

Denně projede přes magistrálu až 100 tisíc aut, hluk tu trvale překračuje limity o 18 decibelů. Místní tvrdí, že Praha mnoho let jejich stížnosti jen odkládala nebo dělala, že problém neexistuje. „Sedmnáct let bojujeme proti nárůstu dopravy na magistrále, sedmnáct let nás vedení magistrátu ignorovalo,“ poukázala spoluorganizátorka žaloby Alžběta Rajchrtová ze Strany zelených. Spát v zasažených domech je podle ní možné pouze s ucpávkami uší a takřka není možné otevírat okna.

Rozhodnutí Ústavního soudu obyvatele velmi zklamalo. O zklidňujících opatřeních však chtějí s magistrátem dále jednat. Chtějí alespoň dosáhnout toho, aby se situace ještě nezhoršila. „Jde o to, aby město situaci u nás nezhoršovalo, aby nestavělo nové nájezdové rampy, aby nestavělo další administrativní centra, která tam přivádějí další tisíce aut, a aby protihluková opatření skutečně uvedlo v život,“ řekla Rajchrtová.