Ministerstvo schválilo západní variantu středočeské části D3

Praha - Ministerstvo životního prostředí (MŽP) schválilo západní variantu středočeské části budějovické dálnice D3 přes Posázaví. Úřad pro její stavbu vydal kladné stanovisko EIA, čímž uznal, že je z hlediska dopadů na životní prostředí přijatelná. Vyplývá to z informačního systému EIA. Stavba podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pravděpodobně nezačne dříve než za osm let. Zástupci dotčených obcí se proti této trase bouří.

Šedesátikilometrová trasa vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. Podle ministerstva je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí.

„Stanovisko ministerstva životního prostředí není rozhodnutím o realizaci stavby,“ uvedl zpracovatel posudku Josef Tomášek. Pouze vypovídá o tom, že je chystaná stavba z hlediska životního prostředí akceptovatelná. Získání kladného posudku dopadu na životní prostředí je ale nezbytné pro pokračování v dalších fázích realizace, kterým je zahájení územního řízení o umístění stavby, dodal Tomášek.

Představitelé dotčených obcí s tím nesouhlasí. „Je to politické rozhodnutí. Z pohledu životního prostředí to nemůže vyjít,“ uvedl Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí Klid. Podivil se tomu, že úředníci dali přednost nedotčené krajině Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Sdružení má obavy i z toho, že kolem dálnice nekontrolovatelně vyrostou logistická a nákupní centra, která definitivně zdevastují poslední zbytky přírody. „Musíme se poradit, jaké kroky podnikneme. Zatím je to moc čerstvé,“ dodal Macák.

Trase přes Posázaví dává přednost také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jako nejvýhodnější ji před několika lety vyhodnotila i expertní komise ČVUT. Pro zahájení územního řízení musí existovat odpovídající projekty, uvedl Tomášek. I během této fáze přípravy se budou k těmto projektům opět vyjadřovat všechny dotčené obce a orgány státní správy. Podmínky ministerstva životního prostředí ale bude příslušný stavební úřad muset respektovat.

Posudek EIA zdůrazňuje akutní potřebu středočeského úseku dálnice do Českých Budějovic. Hustý provoz na nynějším tahu I/3 ohrožuje zdraví a životy nejen řidičů, ale především obyvatel měst a obcí, jako jsou Benešov, Olbramovice a Miličín. Úsek se navíc nedá projet bez stání v kolonách. Podle normy je rozumná hranice pro dvouproudou silnici deset tisíc aut denně, aktuální číslo je ale dvojnásobné.