Nápor na pokladnách: Tisíce seniorů přicházejí pro slevové karty na vlak

Praha - Tisíce seniorů míří v těchto dnech na pokladny Českých drah, přicházejí pro nové slevové karty na cestování vlakem. Starý, státem garantovaný systém benefitů pro důchodce totiž skončil po více než dvaceti letech tuto středu. Pokladní teď proto řeší až patnáctinásobný nárůst žádostí o nové seniorské výhody.

První nápor zažily železničářské pokladny už na konci ledna. Velké množství seniorů se pokoušelo ještě na poslední chvíli nakoupit za staré ceny. „Máme dvouměsíční předprodej, takže senioři si nakupovali jízdenky za původní ceny ještě s předstihem až na březen,“ potvrzuje mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Od prvních únorových dní pak pokladní téměř nestíhají opakovaně vysvětlovat nový systém. Detailně ho přitom každému tazateli ukazují na speciálních informačních letácích pro důchodce. „Zájem je určitě mnohem větší. Na té původní papírové kartičce zůstalo seniorům 25 procent slevy, ale většina z nich chce dál stále těch 50 procent, takže si většinou nechají vysvětlit, jaké mají možnosti a pak zvažují, jestli se jim třeba nevyplatí pořídit si IN kartu za 490 korun na rok. S ní totiž pak tu poloviční slevu znovu dostanou,“ vysvětluje pokladní Českých drah Petr Hejduk. „Tyto IN karty teď doslova frčí. Počet žádostí o ně se hodně zvýšil, například jedna pokladní, která běžně bere pět takových žádostí denně, jich teď měla sedmdesát pět,“ doplňuje Radek Joklík.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Kromě zmíněné aplikace, která seniorům umožní jízdu za polovinu, ještě dráhy nově nabízí taky kartu za 1 330 korun. Ta důchodcům dává právo použít posléze zdarma všechny osobní a spěšné vlaky a na rychlíky nebo expresy jim přiznává opět padesátiprocentní zlevnění proti obyčejnému jízdnému. Nejlevnější možností pak je čtvrtinová sleva za padesátikorunu pro mladší seniory a pro ty, nad 70 let, stejná výhoda automaticky. „Určitě budu platit víc, ta sleva bude menší, tak nevím, co dál, protože jezdit potřebuji. Proto se teď jdu zeptat, co to pro mě bude znamenat. Podle toho, o kolik se mi jízdné zvýší, se pak se rozhodnu, jestli nepřejdu raději na autobusy,“ tvrdil v řadě před pokladnami jeden ze seniorů.

Otázky, co se přesně mění, případně jak dlouho to bude platit, pak byly u přepážek těmi nejčastějšími. „Dá se předpokládat, že důchodci se budou seznamovat s novým systémem ještě minimálně celý únor, protože někteří samozřejmě nesledují sdělovací prostředky a ani neměli potřebu v lednu cestovat, takže až když teď přijdou na nádraží, tak zjistí, že změna nastala,“ konstatuje mluvčí drah Radek Joklík. Právě starší cestující jsou přitom pro železničáře důležitou skupinou zákazníků. Ročně jich dráhy přepraví až patnáct milionů, důchodcem je zhruba každý dvanáctý pasažér.