Objížďky při opravě D1 nebudou. Nezbývá než trpělivost

Praha - Modernizace nejstarší a nejvytíženější dálnice v Česku D1 se blíží. Silničáři ale řidičům vzkazují, že žádné objížďky nebudou. Lidé se tak budou muset obrnit trpělivostí. Cílem připravovaných řešení má být za každou cenu udržet všechna auta na dálnici, a to i v případě, že by na ní byly dlouhé kolony.

Přestože dálnici lemuje velké množství menších cest, téměř žádná se podle silničářů nedá při opravách použít jako alternativní. „Základním parametrem je, aby motoristi zůstali na dálnici a aby nebylo potřeba přistupovat k nějakým náhradním řešením a objízdným trasám,“ potvrzuje zmocněnec ministra dopravy pro modernizaci dálnice Jiří Švorc a dodává, že jde o běžné řešení: „Nevymýšlíme nic nového, nebudeme tady postupovat žádnou vlastní cestou, protože jde o stejný model, jaký se používá v Německu nebo v Rakousku.“ Dalším argumentem silničářů pak je, že například na Vysočině denně dálnici využívá až čtyřicet tisíc aut. „Kdybychom měli tuto dopravu převést na podélné komunikace, tak by to konstrukčně nebylo možné, takový dopravní proud by nebyly schopny unést,“ dodává mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Přesto i policisté přiznávají, že v případě kolon řidiče na dálnici neudrží. „Nelze zabránit tomu, aby nám na sjezdech před omezením řidiči sjížděli na komunikace na regionální úrovni a tím tyto komunikace blokovali,“ konstatuje mluvčí jihlavské policie Dana Čírtková. Odklonění osobních aut při velké zátěži navíc požadují také nákladní dopravci. „Je ve hře třeba to, že torzo dálnice bude někdy právě jen pro tu těžkou dopravu, která na okresky sjet nemůže,“ tvrdí zástupce autodopravců Martin Felix z Česmad Bohemia. „Všichni víme, jak takovéto opravy probíhají. Když vznikne jakýkoliv drobný problém a vytvoří se kolona, tak auta sjedou na objízdné trasy a projíždí těmi vesnicemi, které na to nejsou připraveny,“ bojí se starosta Bílého Kamene Jiří Benáček a doplňuje: „Považuji to za velký problém a nedokážu si představit, že by se doprava v naší obci kvůli objíždění uzavírek zvýšila.“

Česká televize se proto pokusila zmapovat, jaké objízdné trasy připadají při předpokládaném množství pěti úseků s dopravním omezením na D1 v úvahu. Jako nejpravděpodobnější vyšly ze srovnání tři objížďky, které se ale většinou nacházejí ve větší vzdálenosti od dálnice a cestu tak prodlužují. Například omezení mezi Šeberovem a obcí Psáře a dále druhý opravovaný úsek mezi Loktem a Hořicemi se rozhodně nevyplatí objíždět zvlášť a následně se na dálnici vracet. Pokud by řidiči zvolili skoro šedesát kilometrů dlouhou alternativu přes Vlašim a Čechtice, tak si najedou o deset kilometrů navíc. Na Vysočině, kde budou silničáři pracovat mezi 104. až 112. kilometrem, pak bývá častá objížďka přes Větrný Jeníkov. V tomto případě však vedlejší trasa protáhne cestu o třináct kilometrů. Poslední dva úseky k modernizaci pak tvoří pasáž od 153. kilometru dálnice po 168. kilometr u Devíti křížů. Tento úsek lze objet přes Velkou Bíteš s minimálním připočtením vzdálenosti navíc.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)