Preventivní organizace BESIP snižuje rozpočet

Praha - Další snížení rozpočtu čeká preventivní organizaci BESIP. Loni nedokázala na bezpečnostní kampaně využít přidělených sto milionů korun, i proto začala letos hospodařit jen se sedmdesáti miliony. Po dvou měsících však ministerstvo v tažení proti nehodám na silnicích dál škrtá: BESIP dostane nakonec jen polovinu loňské částky.

Rotace šéfů, stagnace kampaní a projektů – tak komentují poslední rok fungování BESIPu jeho kritici z řad dopravních expertů. Například bývalá dlouholetá vedoucí organizace Zuzana Ambrožová poukazuje na to, že BESIP teď nemá žádnou koncepci, co a jak by měl řidičům a dalším účastníkům provozu komunikovat. Dopravní specialista Jaroslav Hořín zase mluví o tom, že známé preventivní oddělení ministerstva dopravy za posledních dvanáct měsíců nebylo schopno připravit ani jednu rozsáhlou a u veřejnosti úspěšnou kampaň, podobnou například dřívějšímu projektu „Nemyslíš zaplatíš“.

Zuzana Ambrožová, bývalá dlouholetá vedoucí BESIPu

„Problémem je taky to, že tato kampaň si vybudovala silnou značku, která se osvědčila. Přestože pak bylo domluveno a zaplaceno, že její logo bude pokračovat dál a bude se prolínat ve všech dalších kampaních, tak dnes je toto logo najednou mrtvé a nikdo s ním nepracuje.“

„Zhruba od poloviny roku 2011 navíc BESIP vůbec nekomunikuje, maximálně možná někde v regionech, ale to je prostě málo. Zcela postrádá strategii toho, co má být cílem jeho komunikace.“

Ministerstvo dopravy teď sice přiznává, že na situaci může mít vliv častá změna šéfů, kteří se za poslední rok na vedoucí pozici BESIPu vystřídali hned tři, zároveň však odmítá, že by dlouholetá organizace byla ochromena: „Ty změny jsou samozřejmě i o tom, že se měnil ministr a ten má svůj tým lidí, se kterými chce spolupracovat. BESIP ale určitě není žádná trpěná organizace, pro nás to je pořád autorita v oblasti bezpečnosti silničního provozu,“ tvrdí mluvčí Martin Novák. Jeho úřad teď ale ubral BESIPu z rozpočtu dalších dvacet milionů korun. „Je to sníženo tím, že se omezují prostředky ze státního rozpočtu, což doléhá na všechny úřady. Pro BESIP to znamená, že bude muset snižovat peníze na své kampaně,“ doplňuje Martin Novák.

BESIP chystá rozsáhlou informační kampaň o modernizaci dálnice D1

Po škrtech, definitivně potvrzených ministerstvem v pátek, teď nová vedoucí BESIPu Ivana Pánková představila České televizi první návrh letošních preventivních aktivit oddělení. Vypadnou například besedy se studenty a mladými motorkáři. „Akce, kde byla efektivita významně nižší, rušíme. Právě u besed na téma ochrany při řízení motocyklů dosahovala ta cílová skupina jen asi 1 500 lidí, proto v nich nebudeme pokračovat,“ potvrzuje Ivana Pánková.

První fáze modernizace D1
Zdroj: ČT24

Zelenou naopak dostane rozsáhlá informační kampaň o modernizaci dálnice D1, která bude stát až dvanáct milionů korun. „Je to soubor  preventivně informačních akcí, připravujeme mediální kampaň, která by měla být spuštěna zhruba měsíc před modernizací, připravujeme spoty primárně zaměřené na dodržování rychlosti, dodržování bezpečné vzdálenosti nebo na tzv. zipování při dopravních omezeních,“ líčí vedoucí BESIPu.

Druhým největším projektem pak má být akce nazvaná „Moje bezpečná obec“. Její náklady BESIP stanovil na šest milionů. „Půjde o projekt ke zklidnění situace v obcích a ke snižování rychlosti. Připravujeme například prezentaci nehodových lokalit, dále tematické happeningy v obcích a městech nebo lokální kampaně, které mají přesvědčit veřejnost, že měření rychlosti v těch nebezpečných úsecích je důležitým prvkem prevence,“ uzavírá Ivana Pánková.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)