Nepotřebným tratím s turistickými vlaky už nehrozí zrušení

Praha - Málo vytíženým tratím, kde jezdí jen turistické lokálky, už nehrozí zrušení. Ministerstvo dopravy totiž našlo způsob, jak je bezplatně převést na kraje a obce. Původně přitom za tyto nepotřebné tratě chtělo miliony korun, nově symbolickou korunu. Pokud návrh odsouhlasí vláda, mohlo by takto změnit majitele až 160 kilometrů tratí.

Mezi nepotřebné tratě patří i čtyřkilometrový úsek mezi Mochovem a Čelákovicemi. Polabský motoráček, který provozuje Klub železničních cestovatelů (KŽC), po ní jezdí každý víkend od června do září. „O polabský motoráček je zájem už čtvrtým rokem, vlaky jezdí naplněny v rámci kapacity soupravy, což jest 56 cestujících v průměru na vlak,“ uvedl jednatel KŽC Doprava Bohumil Augusta.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Kvůli malému využití trati a vysokým nákladům na údržbu ale chtěla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) celý úsek zrušit a nebo prodat za miliony korun. „Původně zamýšlená cena zhruba 1,5 milionu korun od kilometru je pro obce i pro kraje naprosto nereálná. Museli by si na to patrně půjčit,“ řekl předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Podle nového návrhu ministerstva dopravy by naopak mohly obce celou trať získat zadarmo.

„Nejprve se bude soutěžit tato daná trať, to znamená, pokud někdo bude mít zájem o odkoupení. Pokud se tak nestane, pak bude nabídka buď kraji nebo obci nebo svazku obcí o vlastně bezplatné nabytí,“ řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Nepotřebné tratě
Zdroj: ČT24/Ministerstvo dopravy ČR

Podobně se chce stát zbavit dalších deseti tratí. Ministr má ale dvě podmínky. Obce na nich musí zachovat provoz minimálně pět let. A státní dotaci na tento provoz dostanou pouze tehdy, pokud každý den vypraví pro cestující minimálně čtyři vlaky. „To si myslím, že je vlastně to zajištění alespoň minimální dopravní obslužnosti,“ doplnil Dobeš.

Pokud ministrův návrh odsouhlasí vlády, mohly by se první nepotřebné tratě převést na kraje už ve druhé polovině letošního roku.