Rok po nehodě u Vyškova jsou části trati stále nebezpečné

Vyškov - Bezmála rok po nehodě vlaku u Vyškova jsou některé úseky trati stále nebezpečné, upozorňují pracovníci Drážní inspekce. Závěrečná zpráva inspektorů, kterou má Česká televize exkluzivně k dispozici, přináší varovná zjištění. Výrazné závady v upevnění kolejnic, jež byly příčinou nehody u Vyškova, inspektoři objevili na dalších desítkách míst po celé republice.

Loni 5. června vykolejil na úseku mezi Vyškovem a Ivanovicemi na Hané nákladní vlak, třináct z pětadvaceti vagonů soupravy skončilo mimo trať. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění. 

Drážní inspekce pracovala následujících deset měsíců na závěrečné zprávě. Sedmdesátistránkový spis obsahuje alarmující zjištění. Trať v dezolátním stavu byla doslova časovanou bombou, o které se vědělo. Na problémy opakovaně upozorňovali i strojvedoucí, přesto nikdo nic nedělal. „Došlo k naprostému vymačkání a devastaci pryžových podložek mezi kolejnicí a podkladnicí, dokonce ve více jak polovině případů tato podložka chyběla úplně,“ popsal stav trati ředitel brněnského územního inspektorátu Drážní inspekce Josef Dvořák. Důsledkem bylo postupné uvolňování kolejnice. To nakonec vyvrcholilo jejím vybočením pod projíždějícím vlakem, jenž následně vykolejil. „Něco takového v daném rozsahu a míře jsem nikdy v životě neviděl. Rozsahem závad jsme byli naprosto překvapeni nejen my, ale i sám provozovatel,“ svěřil se Dvořák.

Problémy jsou na stovkách úseků 

Vyšetřování drážních inspektorů přitom poukázalo na závažné nedostatky na desítkách tratí po celé republice. „Bylo nalezeno celkem 104 úseků s těmito závadami. Na polovinu byla okamžitě postavena značka pomalé jízdy, dalších 52 bylo monitorováno. Z toho jednoznačně vyplývá selhání kontrolního systému zajištění bezpečnosti. Do daného stavu se tratě nedostaly v průběhu dnů a měsíců, ale v průběhu let,“ uzavřel Dvořák. 

Problémy na tratích
Zdroj: ČT24

„Bezprostředně po vzniku této mimořádné události jsme zadali bezpečnostní kontrolu celé železniční sítě v rámci republiky. Našli jsme několik desítek kilometrů závad. Do konce roku byla všechna místa ošetřena,“ uvedl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla. Podle něj cestujícím v současné době nic nehrozí – správa trati zadala pokyn k přeškolení traťmistrů, vyšetřuje i komunikaci mezi dispečerem a strojvedoucím. „Tratě jsou skutečně pravidelně a bezpečně kontrolovány,“ ujistil Halla. 

Zatím padly jen personální tresty

Nehoda se stala loni v červnu na úseku mezi Ivanovicemi na Hané a Vyškovem. Už tehdy mluvil vyšetřovatel havárie Josef Dvořák o velkém štěstí, že úsekem zrovna projížděl nákladní, nikoliv osobní vlak. Havárie ochromila trať na několik dní. Hasiči a drážní pracovníci vyprošťovali vagony pomocí speciálního tanku. Už podle předběžných zjištění drážních inspektorů bylo povolených 95 až 99 procent šroubů upevňujících koleje k pražcům. O tom, že trať není zcela v pořádku, věděla podle inspektorů SŽDC už několik dnů před nehodou, správce trati toto podezření popřel. 

Za vykolejení vlaku už loni v létě padly tři personální tresty – pro obchůzkáře, traťmistra a náměstka pro provozuschopnost trati. Kdo ponese odpovědnost před soudem, rozhodnou kriminalisté, kteří čekají právě na závěrečnou zprávu Drážní inspekce.