Lékaři teď kontrolují u řidičů po šedesátce hlavně zrak, sluch, celkovou tělesnou i duševní kondici. Předseda Sdružení praktiků Václav Šmatlák tvrdí, že právě řidičská šedesátka je často první příležitost, jak zachytit problém. Češi totiž stále zanedbávají preventivní prohlídky.
Veřejný ochránce práv ale na povinné lékařské prohlídky obdržel řadu stížností: „Vždy je potřeba zkoumat i míru přiměřenosti takového opatření. Zda je to riziko nehodovosti od 60 let tak vysoké, aby tím byla zatěžována skutečně celá populace,“ uvedla mluvčí ombudsmana Iva Hrazdílková.

Reportáž Terezy Kručinské
I ministerstvo dopravy souhlasí, že hranice 60 let v éře, kdy se produktivní věk stále prodlužuje, už nemá relevantní zdůvodnění. Změna je prý na dohled, postup se ale ještě ladí s Evropskou unií. „Musíme se podívat na to, zdali Evropská komise připravuje legislativu, která by byla jednotná pro všechny členské státy,“ vysvětluje ministr dopravy Pavel Dobeš.
Jiná verze zákona vzniká v Senátu, kde už zvýšení věkové hranice prošlo prvním čtením. Podle představ horní komory by se tato hranice měla zvýšit na 65 let. Do Poslanecké sněmovny by se tento návrh mohl dostat na podzim.