Čeští vědci odhalili nové zranitelné místo viru HIV

Praha - Českým vědců se podařilo odhalit nové zranitelné místo viru HIV. Boj proti viru je stále velmi náročný a zatím neexistuje způsob, jak ho v těle úplně zlikvidovat. Český objev ale otevírá nové možnosti, jak na virus zaútočit v jeho nedospělé, a tedy zranitelné fázi vývoje. Pokud by se to povedlo, HIV by v krvi pacienta nedokázal přežít. Objev už publikoval prestižní časopis Nature.

V okamžiku, kdy virus HIV napadne buňku, začne se uvnitř množit. Nová generace viru ale mimo buňku nepřežije. Ve chvíli, kdy se vydá krevním řečištěm napadnout novou, musí se proto obalit slupkou z bílkovin. Trojici českých vědců se ve spolupráci s německou laboratoří podařilo tuto schránku přesně zmapovat.

Proti viru HIV zatím dokážeme bojovat jen v krvi a pouze v dospělém stádiu. Nový objev tak nabízí úplně nové možnosti. „Dokážeme navrhnout molekuly, které se nám dokážou navázat mezi proteiny a tak zastaví tvorbu virové schránky,“ řekl ČT Pavel Ulbrich z Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT). Podle Tomáše Rumla (VŠCHT) by v takovém případě virus vůbec nevznikl.

HIV ale kromě krve proniká i do dalších buněk v těle, kde se připojí k DNA a zůstává napořád.

Reportáž Martina Ruska (zdroj: ČT24)