Armádě se do koupi CASA nechtělo, prý na ni tlačilo ministerstvo

Praha – Nákup letadel CASA neprovázelo ze strany armády přílišné nadšení. Letouny se nakonec koupily, za vším ale stál i silný tlak náměstků z ministerstva obrany. Tehdy tuto funkci zastávali Martin Barták a Jaroslav Kopřiva. Má to dokazovat mimo jiné i korespondence mezi ministerstvem obrany a náčelníkem generálního štábu Vlastimilem Pickem. Informaci přinesla MF Dnes. Barták se ale proti článku ohradil. Právu řekl, že při akvizici letounů CASA nikdy na nikoho žádný nátlak vyvíjen nebyl. Kvůli nákupu letadel CASA chce nyní policie stíhat bývalou ministryni Vlastu Parkanovou. Picek končí za týden ve funkci, k nákupu letadel už se nechce vracet.

O transakci se začalo mluvit mezi roky 2007 a 2008. Picek tehdy podle týdeníku Euro otevřeně varoval před rozhodnutím ministerstva nakoupit dopravní letadla CASA. K letounům měl především technické výhrady. Generální štáb označil letadla za nevyhovující již v dřívějších odborných analýzách. Picek pak v červenci 2008 týdeníku Euro řekl, že letoun nedolétne z Afghánistánu do Česka bez mezipřistání, což by bylo pro evakuaci zraněných vojáků zásadní, nemá ani dostatečný počet lehátek pro přepravu raněných. Letadla také nedosahují tak vysoké rychlosti jako konkurenční stroje.

Jaroslav Štefec: „Marketingová studie z roku 2006 ukázala jako nejvhodnější nákup dvou velkoobjemových letounů C 130 J Super Hercules a dvou letonů Spartan. Mimo jiné z důvodu 80procentní slučitelnosti náhradních dílů.“

Po vydání článku v Euru sice Picek svá slova mírnil. Podotkl ale, že pořízení čtyř letounů nebude pro obnovu armádního transportního letectva konečným řešením. V blízké budoucnosti bude nutné řešit chybějící požadovanou přepravní kapacitu. Zbrojní analytik Jaroslav Štefec, který se za ministra Alexandra Vondry podílel na armádních auditech, v této souvisloti webu ČT24 řekl, že letadla CASA se pro tak malou zemi, jako je Česká republika, nehodila filozoficky ani koncepčně. Marketingová studie ministerstva obrany z roku 2006 navíc podle něj ukázala jako nejvhodnější nákup dvou velkoobjemových letounů a dvou menších letounů typu Spartan.

I když se Picek nestavil k nákupu letadel příliš nadšeně, z ministerstva mu podle MF Dnes stále chodily dopisy, aby nákup posvětil. V březnu 2008 ho například Kopřiva žádal o zaslání připomínek k plánovanému nákupu. Na jejich vypracování ale dal Pickovi jen tři dny. I přes odmítavý postoj generálního štábu ale obrana o měsíc později schválila na návrh Parkanové s výrobcem letadel CASA memorandum o porozumění. Armáda přitom tehdy dávala přednost italským strojům Spartan, jejichž výrobce měl také o kontrakt zájem.

Vláda chtěla letadla koupit bez výběrového řízení, k tomu ale potřebovala posudek, že armáda letouny CASA skutečně potřebuje. Picek tehdy navrhl, aby si ho ministerstvo nechalo udělat od nezávislé firmy. „Argumentům, které uvádíte, rozumím. Přesto se však domnívám, že došlo k určitému nedorozumění,“ napsal mu ale v září 2008 Kopřiva s tím, že po něm chce „velmi podrobný a kvalitní posudek“. Kopřiva to odůvodňoval tím, že obchod by se jinak protáhl o několik měsíců. O devět dní později Picek posudek skutečně poslal, z odpovědnosti se ale snažil vymanit. „Pořízení letadel CASA je výsledkem rozhodnutí vlády a vrcholového managementu ministerstva obrany,“ uvedl mimo jiné v dopise. Upozornil navíc, že stále není známa ani orientační cena letadel. 

Barták se ale dnes proti článku MF Dnes ohradil. „Při akvizici letounů CASA nebyl z mé strany ani ze strany mých spolupracovníků nikdy na nikoho vyvíjen žádný nátlak. Moje role i role mého týmu byla pouze v rámci směny L-159 za jeden letoun CASA,“ řekl serveru Novinky.cz. Jde podle něj o další lež a účelovou konstrukci Mafry a jejích redaktorů. „Za lživá tvrzení vůči mé osobě byla Mafra pravomocně odsouzena a do příští středy se mi musí omluvit na svých stránkách. I to je možná důvodem k zoufalým spekulacím skupiny Mafra se snahou rozmělnit vlastní opakovaná závažná pochybení,“ řekl Právu.

Nákup letadel kritizovala i Evropská komise  

Kontrakt na nákup čtyř dopravních letadel CASA byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Jedno z letadel vláda vyměnila za bitevníky L-159. Podle Evropské komise ČR údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur, tedy téměř 3,5 miliardy korun, rozhodla bez výběrového řízení. Jak se navíc loni ukázalo, Česko letouny nakoupilo mnohem dráž než jeho spojenci. Oproti Portugalcům zaplatilo dokonce více než dvojnásobek. Za jeden letoun CASA dali Portugalci 418 milionů korun, Češi 875 milionů korun.

Jaroslav Kopřiva skončil na ministerstvu v září 2010. Ministr Alexandr Vondra ho odvolal kvůli podezření z korupce. Během jednání o stamilionovém tendru na nákup minometů si údajně řekl o provizi. Nákup domlouval s lobbistou Josefem Jindrou, jejich schůzky však několik měsíců sledovala MF Dnes. Oběma hrozí trestní stíhání.

Martin Barták přešel v roce 2009 z funkce náměstka do pozice ministra obrany v úřednické vládě Jana Fischera. Jeho jméno je spojeno s nejasnými armádními zakázkami Iveco a Dingo. Po sněmovních volbách v roce 2010 se stal náměstkem ministra financí Miroslava Kalouska. Tentýž rok ale přišel bývalý velvyslanec USA v Česku a předseda dozorčí rady automobilky Tatra William Cabaniss s prohlášením, že v únoru 2008 po něm chtěl Barták miliony dolarů za to, aby Tatra už neměla problémy s armádní zakázkou. Barták v březnu 2011 na svou žádost post Kalouskova náměstka opustil. Protikorupční policie ho pak na konci téhož roku obvinila z pokusu o podvod a přijímání úplatků.