Nový registr se po kolapsu postupně rozbíhá

Praha – Po ranním serverovém kolapsu se internetová verze nového registru vozidel postupně zprovozňuje. Podle ministerstva dopravy by měla být plně funkční ještě dnes. Stovky klientů tak po týdenní nucené odstávce budou moci například měnit údaje v technických průkazech nebo přihlašovat vozidla. Agenda registru nově přešla z ministerstva vnitra na resort dopravy a celý systém byl navíc převeden do internetové podoby. Dnes ráno se nová verze měla rozběhnout v 7:00, server ale na několik hodin zkolaboval. Po celé republice se od rána tvořily fronty, lidé ale postupně odcházeli s tím, že jim úřady nabídly pořadové lístky, se kterými se klienti mohou po nastartování systému vrátit. Ministr Pavel Dobeš zvažuje, zda bude po dodavateli požadovat sankce.

Nový registr vozidel ráno po několikadenní odstávce a nastartování zanedlouho zkolaboval kvůli technickému výpadku. Kvůli němu přitom lidé nemohou například dělat změny v technických průkazech nebo přihlašovat auta. Jak informovala redaktorka ČT, zhruba 250 lidí si během dopoledne z brněnského úřadu vzalo pořadová čísla, podle nichž se budou vyřizovat žádosti po spuštění systému. Dodavateli systému společnosti ATS-Telcom ministr nařídil, aby do dnešních 18:00 uvedla důvody, proč k výpadku systému došlo. Zároveň se ministr omluvil úředníkům i občanům, kterým dnešní výpadek registru způsobil potíže.

Podle zástupce ATS-Telcom Martina Tůmy zatím společnost považuje za příčinu závady přerušení komunikace mezi databázovými servery a datovým úložištěm, což následně přerostlo v kolaps celého systému. Zhruba od 14:00 je podle Tůmy systém spuštěný v nouzovém režimu, který je ale pomalejší.

Registr vozidel
Zdroj: ČT24

„Je to úplně nová aplikace. Nelze vyloučit, že k nějakým chybám nedojde. Doufejme, že dodavatel tu chybu co nejdříve odstraní,“ dodal kolem poledne mluvčí resortu dopravy Jakub Žižka. Pro aplikaci je ale k dispozici záložní systém, který se dnes taktéž nerozběhl, což kritizují odborníci. „Je to omluvitelné technickou chybou, ale není omluvitelné, že ihned nenaběhne záložní systém. Možností je, že se tady prostě vybere hodně peněz na nějaký projekt, ale pak se na tom trochu ušetří… Vypadá to, že někdo nedostatečně otestoval server, všechno toto lze ale dopředu připravit,“ reagoval internetový konzultant Libor Nováček.

„Problém by se měl týkat technické infrastruktury. Na straně provozovatele problém intenzivně řešíme, jakmile bude odstraněn, budeme o tom informovat,“ prohlásil k situaci Žižka. Úřady na internetových stránkách zveřejnily telefonní čísla, na kterých se lidé mohou aktuálně informovat.

Pavel Žára, mluvčí brněnského magistrátu:

„Nová verze funguje na bázi internetu. Jinými slovy, jakmile je internet přetížen, registr spadne.“

Od nového systému si ministr slibuje větší efektivitu a bezpečnost, zároveň má přinést i několik novinek. Umožní převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele i registraci značek na přání. Bude navíc propojený nejen s ostatními registry, ale i s registry v ostatních zemích Evropské unie, jak požaduje unijní legislativa.

Systém podle unie

Registr by měl také být jednodušší a efektivnější v použití pro úředníky na přepážkách. Školeními od začátku června prošlo na 330 lidí z celkových 1 400, kteří se evidencí vozidel zabývají. Každé z 206 míst, kde se vozidla evidují, tak má alespoň jednoho proškoleného úředníka.

Jenže i školení a testování systému mělo své nedostatky. „Zkoušeli jsme stále školicí verzi. Všechny úřady dávaly své připomínky k nové verzi a zkoušeli jsme stále školicí verzi s tím, že máme informaci o tom, že ostrá verze bude ještě o něco modifikovanější,“ podotkl Žára. Ostrá verze se podle něj má například ovládat myší, což může vést k tomu, že úředníci budou při obsluze systému pomalejší.

Nový registr, který byl inspirován centrálním registrem řidičů, bude integrován na ministerstvu dopravy, které bude jeho správcem i provozovatelem. Registr je vytvořen tak, aby mohl pružně reagovat na změny v zákoně o základních registrech i o provozu na pozemních komunikacích. Náklady činily 47 milionů Kč za tvorbu počítačové aplikace a za nákup výpočetní techniky. Během prvního týdne v červenci se podle náměstka ministra dopravy Ivo Tomana převedlo z evidence ministerstva vnitra 14,5 milionu záznamů o 7,5 milionech aktivních vozidel, které jezdí po českých silnicích.