Problémy registru vozidel způsobuje sjednocování zápisů, tvrdí ministr

Plzeň - Za pomalejším chodem registru vozidel stojí nejednost zápisů starého systému, uvedl dnes v Plzni ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). V praxi to znamená, že zapsaná data neodpovídají stejnému zápisu v centrálním registru, protože byla v minulosti uváděna na každém jednotlivém pracovišti jiným způsobem, doplnil. Data se tak podle něj neztrácejí, jen je nutné je přepsat. S problémy ve fungování registru se úředníci i zákazníci potýkají už týden.

„Pokud v databázi nejsou správně zařazeny jednotlivé položky, tak je program hlásí jako chybné. V takovém případě je nutné je znovu zadat. To je samozřejmě nevýhoda centralizace, ke které jsme však museli přistoupit, i kvůli Evropské unii,“ uvedl Dobeš. Starý registr spravovalo ministerstvo vnitra, pod ministerstvo dopravy data přešla od července. 

Podle ministra začal dodavatel centrálního systému vysílat své pracovníky na jednotlivá pracoviště registru, kde pomáhají se zpracováním agendy. Mobilní týmy určené k pomoci na pracovištích registru dnes vyjely do Plzně, Českých Budějovic, Teplic, Havířova, Zlína, Karlových Varů, Vimperku, Ústí nad Labem, Ostravy a Kroměříže.

Registr se stále potýká s obtížemi

Ministerstvo dopravy slíbilo, že bude registr vozidel ode dneška už bez problémů fungovat. Potíže však stále na některých místech přetrvávají. Podle náměstka ministra dopravy Miroslava Drobného by se ale motoristé neměli setkat s žádnou závažnou závadou. V Brně systém sice funguje, je ale čtyřikrát pomalejší než ten původní. Navíc v něm chybí víc než polovina údajů, úředníci je proto musí ručně doplňovat. Během týdne by mělo ministerstvo začít řešit odškodné řidičům, kteří už se začali dožadovat ušlých zisků. Minulý týden na mnoha místech registr nefungoval, evidence ale i přes problémy zůstává v provozu v nové podobě.

Registr vozidel dnes:

  • V Ostravě klienti čekají okolo půl hodiny na odbavení. Problémy se zapisováním údajů do velkých technických průkazů přetrvávají. Úřednice proto musí některé údaje přepisovat ručně.
  • V Praze na Bohdalci systém funguje, ale jen asi na padesát procent. Podle náměstka ministra dopravy Miroslava Drobného je však aplikace plně funkční. Úředníci zde od rána do 12 hodin odbavili pouze sto lidí.
  • V Praze v Jungmannově ulici je podle jedné z úřednic odbavování pomalejší, než bývalo. Její kolegyně z centra v pražských Vysočanech řekla, že systém funguje, ale práce s ním jde velice pomalu. Úředníci musejí zadávat spoustu nových věcí a řadu dalších položek upravovat. Kolem desáté hodiny se na registračním místě utvořila fronta více než sto lidí.
  • V Brně jsou všechny přepážky otevřené. „Systém zde funguje zhruba na sedmdesát procent. Největší problémy způsobuje přenos dat, tedy jejich konzistence,“ řekla mluvčí Magistrátu města Brna Soňa Haluzová. Lidé zde čekají až hodinu na odbavení, v brněnském registru navíc řada údajů chybí, až šedesát procent.
  • Na čekání dlouhé několik desítek minut se musí připravit zájemci o přepis vozidel v Českých Budějovicích. Úřad v Kněžské ulici je od ranních hodin plný zájemců o registraci auta. „Nedokážeme předpovědět, jak dlouho bude jeden přepis trvat. Něco jde rychle, u něčeho se vyskytují potíže. Centrální registr funguje, ale stále to není bez problémů a lidé, kteří chtějí přepsat auto, se musí obrnit trpělivostí,“ uvedla Michala Červinková ze sekretariátu úřadu odboru dopravy.
  • V Pardubicích funguje registr bez větších potíží. Odbavení klientů je jen pomalejší.
  • V Litomyšli funguje registr jen částečně. Technici se snaží systém plně zprovoznit.
  • V Hradci Králové systém nepracoval tak, aby mohli úředníci všechny potřebné úkony bez potíží a zdržení provést. V 09:00 si lidé vyzvedávali čekací lístek s dobou vyřízení před 14:00.
  • V Trutnově měli dnes problémy zejména s databází osob při přehlašování aut mezi původním a novým majitelem. „Ne vždy se dotyčného člověka v databázi podaří nalézt. Jeho požadavek pak nemůžeme vyřídit. Funguje to tak na 60 procent,“ řekla pracovnice trutnovského registru vozidel.
  • Také v Náchodě měli dnes dopoledne problémy se zjišťováním údajů z evidence obyvatel. „Na 100 procent systém stále nefunguje, i když to je lepší než minulý týden. Zájemce se daří vyřizovat, ale trvá to déle. Dopoledne se čekalo 45 až 60 minut,“ řekla mluvčí náchodské radnice Nina Adlof.
  • V Kladně dnes sice registr funguje, ale je pomalejší. Úředníci musejí některé údaje přepisovat ručně a vyřízení žádosti je kvůli tomu o něco delší.
  • V Havířově systém funguje jen z dvaceti procent.
  • Problémy hlásí i úředníci z Karviné. „Například zadní stranu technického průkazu doplňujeme ručně. V počítači to není možné. Navíc stále chybí kolonky pro základní technické popisy aut. Není kam doplnit délku vozu či jeho barvu a výkon motoru,“ řekla tamní mluvčí Šárka Swiderová.
  • V Jablonci nad Nisou se ráno nemohli k registru vozidel přihlásit. „Podařilo se ale problém vyřešit a začali jsme o čtvrt hodiny později,“ řekla mluvčí radnice Markéta Hozová. Podle ní nedostatky v systému přetrvávají, není jich ale tolik jako minulý týden.
  • V Olomouci registr fungoval, rovněž ale pomalu. Úředníci museli některé údaje přepisovat ručně, protože systém nestahoval některá data, což prodlužuje vyřízení žádosti. Lidé čekali na vyřízení žádosti řádově hodiny. Lepší situace byla v Přerově.
  • S řadou chyb fungoval registr ve Zlíně. Někteří úředníci se nemohli do systému vůbec dostat. Další v něm nedokázali vyhledat osoby, které by tam měly být.

Minulý týden na některých místech nefungoval registr vůbec

Systém běží a postupně se daří odstraňovat nedostatky, znělo pátý den z ministerstva. Přesto navzdory slibům šéfa resortu dopravy Pavla Dobeše odešly desítky lidí z úřadů s nepořízenou. S potížemi se potýkali úředníci v Plzni, Děčíně nebo v Praze na Bohdalci. V Havířově neběžel registr vůbec. „Nějaký významnější posun nenastal. Registr chybuje pořád, neukládají se tam data,“ sdělil vedoucí oddělení registru vozidel plzeňského magistrátu Jan Vavřík.

Problémy s registrem z minulého týdne:

  • V Ostravě byly s registrem problémy od začátku. Minulé pondělí, pět minut po spuštění, systém zkolaboval. V průběhu týdne se situace zlepšovala, ale velmi pozvolna. Ve středu byl systém fuknční zhruba z patnácti procent. "Místo plánovaných pěti stovek klientů jsme tak za celý den odbavili jen asi padesát lidí. Problémy byly hlavně s tiskem velkých technických průkazů," podotkla mluvčí Magistrátu města Ostravy Andrea Vojkovská.
  • V Praze na Bohdalci byl problém s výstupem dat na tiskárnu. „To se ale v průběhu víkendu podařilo odstranit,“ podotkl náměstek minstra dopravy. Proběhla zde přeinstalace ovladačů tiskáren.
  • V Brně se za normálního provozu dařilo týdně vyřídit na 1 500 žádostí. V minulém týdnu se jich podařilo vyřídit jen zhruba čtyři sta.

Naopak bez větších problémů systém fungoval v Trutnově, Liberci nebo Turnově. Ministerstvo požádalo dopravní policii, aby do doby, než se systém vyladí, byla k řidičům shovívavější. Jasno ohledně chodu systému má být podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Žižky dnes.

Firmě ATS - Telcom Praha, která je za registr zodpovědná, hrozí sankce

Zodpovědná firma ATS – Telcom Praha zatím 37 milionů korun za software nedostala. Za způsobené problémy jí hrozí sankce, jejich výše se bude odvíjet také od toho, kdy dodavatel kompletně splní zadání a zajistí bezproblémový provoz. Podle smlouvy je možnost požadovat dva miliony korun za každý den, kdy systém neběží správně.

Žadatelé, kterým v souvislosti s problémy nového registru vozidel vznikla škoda, se mohou obracet buď přímo na ministerstvo dopravy, nebo na registrační místo, uvedlo ministerstvo. Celkem v Česku existuje 206 míst, kde je možné vozidla registrovat. Problémy se v minulém týdnu nevyhnuly žádnému z nich.

Za nefunkční registr žádají lidé až statisíce korun

Už 41 lidí zažádalo kvůli nefunkčnímu registru vozidel o odškodnění. Výše oznámené škody se pohybují v rozmezí dvacet korun až sto tisíc korun, uvedlo to ministerstvo dopravy. Zatím jde pouze o orientační předběžné informace, dodal mluvčí ministerstva Martin Novák. „Každá žádost se bude individuálně posuzovat, propláceny budou pouze oprávněné požadavky, které mají souvislost s registrem,“ řekl Novák. Celkem ministerstvo dopravy do dnešního rána evidovalo na zvlášť zřízené telefonní lince 217 dotazů týkajících se potíží s registrem vozidel. Ve 188 případech šlo podle ministerstva dopravy o dotazy občanů, 29 případů připadlo na dotazy od obcí.