Registr vozidel zatím funguje, Peake přesto kritizovala Dobeše

Praha – Registr vozidel od dnešního rána funguje. Některá pracoviště jsou ale zavřená, protože není úřední den. Systém tak není zatížen jako ve středu, kdy na dvě hodiny zkolaboval. Podle některých úředníků přesto přetrvává problém s rychlostí a registr je tak pomalejší než původní. Ministr dopravy Pavel Dobeš by mohl problémy kolem registru ustát. Vicepremiérka Karolína Peake přesto dnes postup ministerstva kritizovala. Řidiči můžou na některých místech vyrazit na registr i zítra. V Ostravě bude otevřený od osmi do jedenácti, v Brně ještě o hodinu déle. Naopak v Praze lidé nepochodí - magistrát bude zpracovávat 1 600 žádostí, které čekají na vyřízení.

Podle ministerstva dopravy je v registru asi půl milionu aut se špatně uvedenými majiteli. Celkově je v registru více než milion chyb. „Věděli jsme, že podobná data se v systému nachází, ale nečekali jsme, že jich bude přes milion,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš. Tyto záznamy bude prý nutné ručně vyčistit a utřídit, což udělá dodavatel, společnost ATS-Telcom. Té tato povinnost společně s povinností údržby vyplývá ze smlouvy, dodal.

Podle ministerstva je v registru 497 460 záznamů s chybně vloženou identifikací majitele vozidla. Jde například o to, že se v systému nezobrazuje aktuální majitel vozidla, ale předchozí majitel. U dalších 414 888 záznamů není možné majitele identifikovat při srovnání s dalšími databázemi. Registrační značka nesouhlasí v téměř 21 000 případech a v 7 000 případech se v databázi objevily duplicitní VIN kódy. To může znamenat, že na jeden VIN kód mohlo být vydáno několik technických průkazů na několik různých jmen.

V případě dalšího kolapsu ministr odejde

Pokud nebude v pátek registr plně funkční, rezignuji na svou funkci, tvrdí dál ministr dopravy v reakci na ultimátum, které mu dal premiér Nečas. Současně ale Dobeš dodává, že podle statistik funguje celý systém stejně jako loni. Podle komentátora Jiřího Šídla jsou ale problémy s registrem tak vážné, že by měl ministr demisi podat. Tento krok ale musí udělat Dobeš sám. Pokud by podal demisi z takovéhoto důvodu, neznamená to pro Dobeše konec kariéry a na ministerstvo by se mohl vrátit, dodal Šídlo. „Když neodejde Dobeš, měla by odejít Karolína Peake,“ řekl Jiří Šídlo s tím, že by to pomohlo i pověsti strany LIDEM.

Karolína Peake:

„Zakládáme novou politickou stranu a já bych byla velmi nerada, aby tato strana začala tím, že není schopna jasně se vymezit vůči problémům, které jsou na ministerstvu dopravy, které je naší straně svěřeno. Ostatní politické strany se za své ministry staví a snaží se vysětlit, že je vše v pořádku a nespokojený zákazník na druhém konci až tak velký problém není. Já si myslím, že to velký problém byl. Sama jsem se vůči ministru Dobešovi jasně vymezovala. Z Věcí veřejných jsem neodešla proto, abych pak v médiích obhajovala věci, které jsou neobhajovatelné.“

Proč byla databáze nedostupná, šetří expertní skupina. Ve středu systém znovu zkolaboval a přes dvě hodiny vůbec nefungoval. Ministerstvo i přesto pořád opakuje, že za výpadky nemůže a databáze je v pořádku. Společnost ATS-Telcom, která aplikaci dodala, ale tvrdí, že za problémy nového registru nemůže, systém jako takový je prý funkční.

Podle ministra dopravy už do pátku k žádným dalším výpadkům nedojde. I tak ale údajně komplikuje práci úředníků na milion chyb v systému, může jít třeba o špatně uvedenou barvu vozu, nebo třeba dadtum vydání technického průkazu. Přitom majitelé aut se o nich ani nemusí dozvědět. Hrozí jim za to pokuta, policie ale prý bude v těchto případech smírnější.