Každý desátý řidič dálkového autobusu porušil pravidla

Praha – Policejní kontrola odhalila nedostatky u každého desátého dálkového autobusu. Vyplývá to z kontrol, které tento týden probíhají v celé Evropské unii. Policisté hlídkují na dálnicích a hlavních tazích a zaměřují se hlavně na sociální a bezpečnostní pravidla pro řidiče autobusů a kamionů. Kontroly budou pokračovat až do neděle. Časté akce budou ale i během podzimu, kdy končí sezona dovolených.

„Kontroluje se úplně všechno, od technického stavu autobusu až po řidiče, dobu jízdy, dobu odpočinku,“ řekl ČT mluvčí Policie Brno-venkov Bohumil Malášek. Mezi nejčastější problémy už tradičně patří nedodržení odpočinku a doby řízení. Za první tři dny akce zkontrolovali policisté 106 autobusů, nedostatky měl každý desátý.

Řidiči nejčastěji pozměňují záznamové kotouče z tachografů. Když vědí, že by měli zastavit, a přesto chtějí jet dál, kotouč s ujetými kilometry vyhodí a použijí nový. Na druhý si pak ručně vypíší týdenní odpočinek. Jiní zase jezdí na dvě elektronické karty. V takovém případě dokáže řidič ujet dvakrát víc, než by měl. Podle dopravních expertů je nutí k přestupkům i zaměstnavatelé. Některé podvody je přitom těžké odhalit.

Kontroly řidičů autobusů (zdroj: ČT24)

„Většina řidičů si uvědomuje, že jede, čili se snaží jet opatrně, ale dneska ty peníze jsou důležitější,“ podotkl předseda sdružení řidičů Pavel Lukáš. České televizi to potvrdil i muž, který během týdne řídí autobus MHD. Po práci už několikrát nasedl do dálkového autobusu a vyrazil bez odpočinku s turisty na několikahodinovou cestu po dálnici: „Pokud se jede zahraničí na otočku s tím, že je tam den u moře, tak má řidič do kapsy čtyři až pět tisíc čistého.“

Podle řidičů autobusů by pomohlo, kdyby úřady daleko tvrději trestaly i ty, kteří zneužívají řidiče ke svému prospěchu.