Zpátky do minulosti: školy chtějí opět slučovat třídy

Praha - Dlouhodobé podfinancování resortu školství začíná mít vážné dopady na děti. Od září musí některé školy slučovat třídy. V praxi to bude znamenat, že v jednotlivých třídách bude více než třicet žáků. O sloučení tříd uvažují desítky škol, jaká bude realita, ukáže začátek školního roku.

Praxe, která byla před rokem 1989 vcelku běžnou, se opět pomalu vrací a zřejmě bude k vidění již letos v září. Šestatřicet dětí ve třídě a učitel, který se snaží udržet jejich pozornost a klid ve třídě. „Máme čím dál méně peněz ze státního rozpočtu, ze kterého se platí platy, vzdělávání, učebnice a všechny osobní investiční náklady,“ stěžuje si Lenka Matoušková, ředitelka pražské Základní školy generála Františka Fajtla.

V této letňanské škole proto budou namísto tří třetích ročníků pouze dva a dvě devítky se sloučí do jedné. „Když děti rozdělím na méně skupin, potřebuji na to méně pedagogů, ušetřená třída je zhruba jeden a půl ušetřeného pedagoga,“ tvrdí Matoušková. A podobné je to v celé republice - třídy, kde je kolem 23 dětí jsou obtížně „ufinancovatelné“, škola na jejich provoz dostane od státu málo peněz.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24

Úřady povolují školám speciální výjimky

Maximální povolený počet žáků ve třídě je třicet, kvůli individuálnímu přístupu je však ideální množství podle odborníků čtyřiadvacet. Aby se mohly počty navýšit, musí mít školy výjimku od zřizovatele. I v tomto případě ale nesmí do jedné třídy chodit víc než třicet čtyři dětí.

Některé úřady všem svým základním školám udělily výjimku na maximální počet dětí ve třídě plošně. Chtějí tak ředitelům usnadnit situaci, pokud by se ještě od září rozhodli některé třídy sloučit. „Mají teď otevřené ruce a mohou reagovat velmi flexibilně, přesně podle toho, jak budou vědět, kolik žáků mají, kolik tříd musí sloučit,“ vysvětluje své rozhodnutí mluvčí Prahy 4 Michal Sochor.

Školy chtějí opět slučovat třídy (zdroj: ČT24)

Hlavním důvodem slučování tříd je zřejmý: málo peněz a nové oceňování učitelů tabulkovými platy. „Opticky to vypadalo dobře, ale prakticky školy peníze nedostaly, nebo dostaly výrazně méně,“ podotkl Janek Wagner ze serveru Česká škola.

Rezort školství o problému slučování ví a slibuje, že financování škol se musí změnit. „Kvůli současnému systému tam chybí předvídatelnost a časová nezávislost,“ přiznal náměstek ministra školství Ladislav Němec.

Vydáno pod