Lich: Politici zasahovali do řízení dopravního podniku

Praha - Bývalý ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Vladimír Lich dnes v Otázkách Václava Moravce potvrdil, že politické tlaky na jeho osobu byly už před jeho jmenováním na místo generálního ředitele. V té době údajně dostal nabídku osmi hlasů potřebných ke svému zvolení, pokud ale dosadí určité lidi na posty finančního ředitele a šéfa IT oddělení. Naopak Magdalenu Češkovou ponechal Lich podle svých slov ve vedení z vlastního rozhodnutí. Češková nyní DPP vede. Ovlivňování politiky pokračovalo prý i poté, co se Lich stal ředitelem pražského dopravního podniku. Dalším nevyjasněným projektům dopravního podniku se bude věnovat zítřejší díl Reportérů ČT, který odvysílá ČT 1 pět minut po desáté večer.

Ondračka: Šlo o organizovaný zločin, který mířil i do vysoké politiky

Trestní oznámení, která před svým odvoláním Lich podal, mířila kromě jeho předchůdce Martina Dvořáka i na další lidi z vedení. Mezi těmi, kterých se celkem osm trestních oznámení týkalo, je i někdejší ekonomický ředitel Ivo Štika, bývalý předseda představenstva Radovan Šteiner a dvojice advokátů z firmy Šachta and Partners David Michal a Karolína Babáková. Podle Davida Ondračky z české pobočky Transparency International, která se podílela na právní analýze nevýhodných smluv DPP, je možné, že by další vlna zatýkání zasáhla i místopředsedu dozorčí rady Davida Vodrážku, který podal představenstvu návrh na Licheho odvolání.

„Překotné odvolávání ředitele Liche má naprosto přímou souvislost s tím, že k vyšetřování a prověřování bývalých smluv došlo. Bylo úplně jasné, že skupiny, které se na tom podílely, dostaly strach, že jde do tuhého,“ domnívá se Ondračka. 

Ovlivňování politiky pokračovalo prý i poté, co se Lich stal ředitelem, šlo například o požadavek radního Josefa Noska (ODS) na předplácení faktur firmy Oleo Chemical. „Radní Nosek si uzurpoval právo zasahovat do řízení,“ řekl Lich. Nosek to ale odmítá. „O ničem takovém nevím, s panem ředitelem jsem komunikoval pouze písemně. Pokud něco takového tvrdí, ať ukáže důkazy a vyčíslí škody,“ ohradil se radní.

Lich: Dozorčí radu je třeba odpolitizovat

Lich kritizoval i vnitřní pravidla řízení dopravního podniku. Hlavně je podle jeho slov třeba změnit fungování dozorčí rady, odpolitizovat ji a v ideálním případě by podle bývalého generálního ředitele měli v radě zasedat ti samí lidé, kteří jsou i v managementu podniku. V současnosti totiž podle Liche dozorčí rada řediteli spíše hází klacky pod nohy, než aby mu byla nápomocná.

Dnes v radě zasedá deset politiků a jen pět zástupců zaměstnanců. Radu by bylo potřeba odpolitizovat, zúžit ji na devět lidí a zapojit odborníky. Podle bývalého ředitele by tak v radě mohli zasednout 3 odborníci, 3 zaměstnanci a nově jen 3 politici.

„Hysterie v dopravním podniku začala ve chvíli, kdy se zjistilo, že probíhá právní analýza,“ řekl Lich s tím, že pod nevýhodnými smlouvami jsou podepsáni i politici.

A kritikou Lich nešetřil ani v případě dalších postupů v DPP. „Podpisový řád je šíleně nastavený tak, že v kanceláři generálního ředitele se koncentruje všechna moc, vše nad milion musel podepisovat generální ředitel,“ uvedl Lich. Přesto podle něj ale v podniku na mnoho zakázek neexistovali kompletní smlouvy, z celkových výdajů v loňském roce, které podle něj činily asi 17,4 miliardy korun, byly bez smluv proplaceny přes dvě miliardy. Na jiné zakázky pak byly smlouvy vyloženě nevýhodné. „Zatím jsem v DPP nenašel smlouvu, která by byla vyloženě výhodná pro DPP,“ řekl Lich. Příkladem pro dopravní podnik až absurdně nevýhodné smlouvy je třeba kontrakt s firmou Bitmedia na reklamní obrazovky v metru. Přestože dopravní podnik pro obrazovky poskytoval své prostory, platil měsíčně milion a půl. „Já bych si myslel, že když je to v našich prostorách, tak že za to budou oni platit nám. Ale ne, my platíme jim,“ komentoval smlouvu Lich.

Kromě už prošetřovaných zakázek, mohl dopravní podnik přijít o další desítky milionů korun. Tentokrát jde o projekt, jehož cílem bylo prodat některé stanice metra. Ještě před svým odchodem se tento plán pokusil zastavit odvolaný ředitel Vladimír Lich. Dopravní podnik měl v plánu prodat zastávky Českomoravská, Vysočanská a Kačerov.

V soutěži dopravního podniku například zvítězil developer, který za lukrativní místo kolem Vysočanské nabídl cenu 6164 korun za metr čtvereční. Okolní parcely se přitom prodávají až za deset a půl tisíce. Na Českomoravské chtěl městský podnik vydělat necelé 4 000 za metr, přestože sousední stojí přes deset tisíc. Soutěž vyhrála společnost Crescon a.s., kterou soluzakládala advokátní kancelář Šachta and partners, ta ale pomáhala dopravnímu podniku celou soutěž i organizovat.