Nejen trať Praha–Ostrava zajímá soukromé dopravce

Praha – Soukromí železniční dopravci se začínají poohlížet po nových trasách, kam by mohli poslat své vlaky kromě trati Praha–Ostrava. Jejich plány jsou ale opatrné. V průběhu příštího roku by tak mohlo být možné svézt se vlakem v barvách jiné společnosti než ČD například z Prahy do Ústí nad Labem nebo do Benešova. Nejspíš se tak ale nestane již s počátkem nového jízdního řádu.

Návrhy nových jízdních řádů přinesly řadu překvapení. Jejich první verze, které krajské úřady zveřejnily v červnu, naznačily, že kromě stávajících dopravců a netrpělivě očekávaného Leo Expressu by mohly jezdit také nové spoje v barvách dopravců Arriva a KŽC. Aktualizovaná verze návrhu jízdního řádu potom přinesla také trasu naznačující možné prodloužení některých spojů Leo Express z Prahy přes Ústí nad Labem až do Chomutova. Návrhy, které připravuje Správa železniční dopravní cesty, ovšem obsahují všechny zarezervované trasy včetně těch, ve kterých nakonec žádné vlaky nevyjedou, popř. vyjedou až v průběhu roku.

Takřka jistě bude jedinou novinkou, které se cestující skutečně dočkají již s počátkem platnosti jízdního řádu letos v prosinci, Leo Express v dříve ohlášené trase Praha–Ostrava–Bohumín. Navržené prodloužení do Chomutova je pro firmu pouze úvaha, jak dále rozvíjet svoji síť. „Blíží se termín pro podání žádostí do jízdního řádu na příští rok. My jsme požádali také o kapacitu dráhy do Chomutova, protože začlenit nové trasy do již hotového jízdního řádu je složité,“ vysvětlil mluvčí dopravce Petr Kopáček s tím, že není jisté, zda nakonec černo-zlaté vlaky vyjedou právě na tuto trasu. Stane-li se tak, bude to až v průběhu příštího roku poté, co firma vyhodnotí první zkušenosti z trasy Praha–Bohumín.

Podobně nejistý je nástup dalších nových dopravců. Jedná se o regionální spoje, dopravci je pravděpodobně nebudou chtít provozovat, aniž by jim krajské úřady dorovnávaly ztrátu. Mluvčí Ropidu, který objednává dopravu pro Prahu a Středočeský kraj, přitom už dříve poukázal na nutnost oznámit zahájení provozu dotované linky s ročním předstihem v evropském věstníku. To se zatím nestalo.