Úleva pro řidiče – ŘSD konečně začne opravovat dálnice i v noci

Organizace údržby a oprav na českých dálnicích se zásadně promění. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž nově začalo provádět práce i v noci, kdy nejezdí tolik aut. V zahraničí se tento způsob využívá už roky a stejnou dobu po tom volají i čeští řidiči, kteří musí často stát v kolonách. Noční opravy přitom podle ŘSD nejsou o tolik dražší, než kdyby se prováděly ve dne.

Podle dopravních expertů mělo ŘSD práci v noci zavést už dávno. Alespoň na nejvytíženějších úsecích dálnic. „Například v Německu či v Rakousku jsou práce na silnicích v nočních hodinách naprostou samozřejmostí,“ říká mluvčí ÚAMK Martin Opatrný.

ŘSD chce teď práci v noci využít i při větších opravách. Třeba při výměně povrchu celé vozovky. Doba opravy by se díky tomu mohla zkrátit téměř na polovinu.

„Začínáme na údržbě. Postupně budeme přecházet na větší opravy. Konkrétně u dálnice D1 je minimální pracovní doba 16 hodin, což samozřejmě nevylučuje 24hodinovou pracovní dobu,“ sdělil generální ředitel ŘSD David Čermák. Jeho úřad dokonce jmenoval speciálního kontrolora nočních prací, který by měl zajistit, že firmy budou v noci opravdu pracovat.

Noční opravy vyhovují i firmám

Oprava výmolů v nočních hodinách se osvědčila nedávno na 15. kilometru dálnice D1. Pracovníci údržby uzavřeli dva ze tří jízdních pruhů ve směru na Brno v jednu hodinu ráno. Kdyby to udělali ve dne, okamžitě by se tu vytvořila několikakilometrová kolona. V noci ale kvůli menšímu provozu jeden volný pruh projíždějícím autům bohatě stačí.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

„Určitě to zkrátí dobu uzavírek a hlavně je tu na práci větší klid,“ pochvaloval si stavbyvedoucí společnosti Eurovia František Čepička. Před svítáním jeho četa opět uvolnila uzavřené pruhy řidičům.

Jisté komplikace ale práce v noci přece jen přináší. „Musíme jinak plánovat stavbu, protože to znamená s největší pravděpodobností směnný provoz, jsou tam zvýšené nároky na bezpečnost práce,“ vysvětluje mluvčí společnosti Skanska Lucie Nováková.