Policie chce možnost zabavit vrakům technický průkaz

Praha - Dopravní policie chce opět získat oprávnění zabavovat řidičům, jejichž auto není technicky způsobilé k provozu, osvědčení o registraci. Tuto možnost policisté ztratili v roce 2001, ministerstvo s návrhem policie souhlasí, ke změně předpisu zatím nedošlo, teď by se změna mohla stát součástí novely zákona 56 o podmínkách provozu vozidel.

Podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila sice policie řidiči, který má například sjeté gumy, uloží pokutu a zakáže mu další jízdu, k opravě jej to však nepřiměje. „Druhý den bez problémů to vozidlo užívá znovu, aniž by ty pneumatiky vyměnil,“ posteskl si šéf dopravních policistů. Podle něho sice již delší dobu panuje shoda s ministerstvem dopravy na změně zákona, k prosazení do předpisů však zatím nedošlo.

Policie v současné době může řidiče poslat na STK, ale pouze v případě, že není dál než 8 kilometrů. Ten navíc musí na stanici zaplatit za to, že jeho vozidlo ztratí technické osvědčení. Po změně by vozidlu, které je evidentně provozuneshopné, mohli policisté vzít osvědčení o registraci, které by mu vrátili až poté, co prokáže odstranění závad.

Tržil také uvedl, že policii v této souvislosti nepomáhá ani její nové oprávnění poslat auto na stanici technické kontroly, které mohou v praxi používat od letošního května. „Existuje celá řada vad, které bezprostředně ohrožují bezpečnost silničního provozu, kdy to vozidlo musí být odstraněno z provozu, aniž by řidič musel absolvovat prohlídku na STK,“ vysvětlil Tržil, proč policie nové oprávnění potřebuje, přestože určité nástroje k odstranění nezpůsobilých aut z provozu již má.

Rozhovor se šéfem dopravní policie Leošem Tržilem (zdroj: ČT24)

Špatný technický stav vozidel podle policejních statistik způsobil letos 350 nehod. V České republice jezdí mnoho aut, jejichž technický stav má na chování auta na silnici výrazný vliv. Mezi nejčastější závady odhalené při policejních kontrolách patří kromě sjetých gum nesprávně seřízené osvětlení či špatný stav brzd. Za devět měsíců podle ředitele dopravních policistů jeho podřízení uložili v této souvislosti přes 80 000 pokut v celkové hodnotě téměř čtyřicet milionů korun.

Podle šéfa dopravních policistů přitom nejde jen o problém starých aut. „Stáří vozidla hraje roli,“ uvedl Tržil a dodal, že prevence je mezi českými řidiči podceňována. Přitom právě pravidelný servis je podle policie nejdůležitější.

Technické problémy, které můžou způsobit dopravní nehodu

  • Hloubka dezénu pneumatik
  • Nesprávné uložení nákladu
  • Správné nastavení a čistota světel
  • Používání mlhovek
Vydáno pod