Elektrická lokomotiva Škoda je krůček od schválení

Plzeň – Škoda je už jen krok od konečného schválení svých elektrických lokomotiv, které vyrobila pro České dráhy podle mezinárodní normy TSI. Strojírna slibuje, že povolení získá na přelomu letošního a příštího roku. Chce je potom nabízet i zahraničním dopravcům.

Na konečné schválení lokomotiv řady 380 čekají netrpělivě České dráhy. Objednaly dvacet strojů tohoto typu, aby mohly jezdit s mezistátními vlaky. Zatím všechny zůstávají v majetku Škody, a přestože se vyskytují v čele vlaků, jezdí pouze ve vnitrostátní dopravě – za hranice nemohou. „Povolení do provozu mají všechny lokomotivy. Čtrnáct jich je ve zkušebním provozu s cestujícími a šest používáme na zkoušky,“ upřesnila mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Původně měly být nové lokomotivy dodány a schváleny již v roce 2009. Dráhy se kvůli zpoždění zlobí a tvrdí, že budou od Škody chtít penále za zpoždění dodávky. Výrobce se ale platit nechystá, tvrdí, že zpoždění nastalo kvůli tomu, že se během vývoje změnily předpisy TSI, podle kterých se stroj schvaluje. Škoda se proto rozhodla postavit stroj vyhovující již novým normám. Kvůli tomu se ale její vývoj zdržel. „ČD se domnívají, že nás to nezdrželo vůbec nebo méně, než uvádíme. Bude jednání před arbitráží, termín zatím není dán. Očekávám, že arbitráž potrvá několik měsíců, jde totiž o komplikovaný spor,“ řekl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Novou lokomotivu přišla na panenskou jízdu vyprovodit i její mnohem starší sestra (vpravo) Škoda 55E.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Kvůli zdlouhavému schvalovacímu procesu navíc unikl Škodě pomyslný titul první lokomotivy homologované podle nových předpisů. Nakonec se jím chlubí Siemensova lokomotiva Vectron, která sice měla výstavní premiéru až po Škodě, ale schválena je už od začátku letošního října.

Přesto má plzeňský výrobce velké ambice, věří, že se podaří prodat podstatně více strojů než dvacet pro ČD a další dva, které už zakoupila slovenská ZSSK. „Intenzivně komunikujeme s DB Schenker, který vybírá dodavatele jednosystémových cargo lokomotiv zejména pro operování na polském trhu,“ poukázal na dalšího možného zákazníka ředitel Bernard.

Lokomotivy řady 380 (výrobní označení 109E) jsou třísystémové univerzální elektrické lokomotivy s maximální rychlostí 200 km/h a trvalým výkonem 6 400 kW. ČD je chtějí používat především k dopravě expresních vlaků do sousedních států, po schválení TSI budou moci jezdit do Německa, Rakouska, Polska, Slovenska i Maďarska a dalších evropských států.

Lokomotiva Škoda 109E propagující Euro 2012
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK