Praha - Ministerstvo školství chystá úpravu takzvaných rámcových vzdělávacích programů. Od příštího roku by měly centrální osnovy akcentovat druhý cizí jazyk, výuku o korupci nebo třeba finanční gramotnost. Děti by také měly být víc vedeny k ochraně zdraví při mimořádných událostech a bezpečnosti na silnicích.
Miroslav Kalousek jistě zaplesá. Děti se budou učit o světě financí
Některá témata, například finanční gramotnost, už řada škol vyučuje. Uvedené změny neznamenají automaticky nové předměty, školy mohou novinky zařadit do příbuzných předmětů, třeba občanské nauky či matematiky. Změny v centrálních osnovách si pak školy zapracují do svých vzdělávacích programů.
Řadu rodin dnes trápí nedostatečná orientace ve finančních produktech a neschopnost krizového hospodaření. I proto odborníci upozorňují, že dětem je třeba zprostředkovávat recept na nakládání s penězi už od školních lavic.
Podle učitelky plzeňské základní školy Pavly Sýkorové má výchova k nakládání s financemi začít už v rodině. Doporučuje rodičům, aby nechali své děti ve věku prváků nebo druháků třeba dojít pro běžný nákup. Výuka finanční gramotnosti ve škole pak podle ní děti zajímá, protože vidí praktický dopad a uplatnění ve svém životě.
Na základních školách by měla navazovat na učivo v matematice, s její rostoucí obtížností na druhém stupni většinou mezi dětmi i oblíbenost počtů klesá. Praktická témata tak mohou dětem výuku nakonec i zpříjemnit.
Osnova finanční gramotnosti má zhruba zahrnovat tři okruhy: hospodaření v domácnosti, představa o penězích a jejich hodnotě, a nakonec základní orientace ve finančních produktech.