Klaus: Říkám rezolutně a nahlas – Dobeš je dobrý ministr

Praha – Reakce na oznámenou rezignaci ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) na sebe nenechaly dlouho čekat. Prezident Václav Klaus ho označil za úspěšného ministra dopravy, na jehož práci nevidí chyby. Dobešův odchod mu proto podle vlastních slov radost nedělá.

Klaus Dobešův odchod okomentoval během své návštěvy Rakouska. „Ministr Dobeš se mi zdál jako jeden z relativně velmi úspěšných ministrů právě tohoto velmi složitého resortu, takže já necítím problém defektu jeho práce a nikdy jsem o něm předsedou vlády či někým jiným nebyl informován. To říkám velmi rezolutně a velmi nahlas,“ řekl prezident Klaus a pozastavil se i nad celou sérií personálních změn ve státních institucích z poslední doby.

„Když vidím, že odchází šéf policejních ochranných služeb (Vladislav) Husák, že odchází šéf podniku Lesy ČR (Svatopluk Sýkora), že odchází ministr dopravy, tak to musím říct, že jakkoliv se snažím pyšně prezentovat Českou republiku jako politicky a ekonomicky stabilní zemi, tak zrovna tato zpráva, kterou si přečtu ráno při snídani, mně takovou radost nedělá,“ uvedl Klaus.

Předsednictvo strany LIDEM vyzvalo Dobeše k rezignaci v úterý večer. Zdůvodnilo to mimo jiné problémy se spuštěním centrálního registru vozidel. Dobeš dal najevo, že odstoupí v prosinci bez ohledu na funkčnost registru, a to kvůli nedůvěře spolustraníků. Původně sliboval, že vyvodí osobní odpovědnost až v případě, že registr nebude v prosinci plně funkční. Vicepremiérka a šéfka LIDEM Karolína Peake chce ale jeho okamžitý odchod, Dobešovy odklady označila za zbabělost. Ministr dopravy nakonec předal demisi datovanou ke 3. prosinci 2012. Více čtěte zde.

Klausovým slovům o Dobešově úspěšnosti dávají za pravdu i dopravní odborníci. Odstupující ministr se podle nich dokázal v oboru rychle zorientovat a působil jako odborník, což není vzhledem k tempu obměn na tomto postu (7 ministrů za poslední čtyři roky) právě jednoduché.

„Z hlediska odbornosti nemohu, na rozdíl od řady jeho předchůdců, na jeho (Dobešovu) adresu říci výraznější kritické slovo,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. Podle něj je ale zřejmé, že za komplikace s registrem Dobeš osobní odpovědnost nese, protože mohl řadu věcí výrazně ovlivnit, což neudělal. Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT soudí, že přínosem Dobeše byla zejména konsolidace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které se po bývalém ministrovi Vítu Bártovi nacházelo téměř v rozkladu.

Opozice: Odložený odchod slouží k zametání stop

Právě Dobešův bývalý stranický kolega i ministerský předchůdce Vít Bárta (VV) je přitom na adresu končícího ministra kritický; Dobeš by podle něj neměl se svým odchodem otálet. Odsunutím rezignace se podle něj může snažit zakrýt odpovědnost společnosti Eurovia za údajně nekvalitně postavenou dálnici D47. „Chce kaučovat nepodání nebo špatné podání arbitráží ve prospěch společnosti Eurovia,“ řekl novinářům Bárta. Termín je do konce listopadu, dodal.

„To není v žádném případě pravda, protože žaloby ze strany Ředitelství silnic a dálnic již byly podány před 14 dny, co se týče jednotlivých problematických věcí, jako jsou valorizace,“ ohradil se proti Bártovu tvrzení Dobeš. Dále řekl, že veškeré další žaloby, které je třeba podat do posledního listopadu, ministerstvo podá, pokud nedojde k dohodě se zhotovitelem.

I podle sociální demokracie měl Dobeš opustit resort už dávno, v době vrcholících problémů s registrem k tomu ale vláda podle místopředsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka neměla vůli. „To, že je někdo nekompetentní a nefunkční, není věc, která by vládě vadila. Skutečný důvod, proč musí pan ministr odejít, je ten, že je to součástí obchodů, které se odehrály ve vládě v souvislosti s kongresem v ODS,“ řekl Zaorálek. Dobešův odložený odchod podle něj může být podmíněn snahou zametat na ministerstvu stopy.

Podle komentátora HN Petra Honzejka je Dobešův odchod prakticky zpožděný. „Pavel Dobeš měl být pryč už dávno, protože to, co se stalo s registrem vozidel, je bezprecedentní záležitost, která zkomplikovala život desítkám tisíc lidí a stále komplikuje práci policie,“ uvedl Honzejk. „Ministr, který je za toto politicky odpovědný, měl být pryč už od léta.“