Registr dnes běžel jen zvolna, Stanjura by mu dal čtyřku

Praha - Centrální registr vozidel ráno vstoupil do ostrého provozu úředního dne a jeho práce se zatím obešla bez větších komplikací s výjimkou Teplic, kde systém postihly chvilkové výpadky. Celorepublikově jedinou potíž představuje jeho pomalé fungování, které práci úředníků zbytečně prodlužuje. Dopoledne fungoval na 80 procent, odpoledne se výrazně zrychlil. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura jeho dnešní činnost oznámkoval čtyřkou s tím, že do budoucna by měl fungovat „na dvojku“.

Čerstvý ministr kontroloval funkčnost registru na odboru dopravy v Opavě. Jakými kroky chce lepšího fungování registru dosáhnout a kdy, ale neuvedl. Pracovníci opavského odboru dopravy mu řekli, že by nejraději pracovali s původním systémem, který měli k dispozici do června. „Takovýto návrat ale dnes už možný není,“ prohlásil Stanjura. Základní funkce prý registr plní. „Musíme přijmout taková technická opatření, která umožní hladký provoz. Není možné, aby odbavení jednoho klienta trvalo až padesát minut, což se v minulosti stávalo,“ uvedl.

Podle ministerstva dopravy se dnes mělo k registru vozidel připojit 1 440 registračních pracovišť. Ve čtvrtek, kdy systém na několika místech zkolaboval nejspíš právě kvůli přetížení, k němu bylo připojeno 977 míst, tentokrát se přidaly městské úřady a policie.

Brno hlásí provoz na 80 procentech

Městské úřady a policie napojení do evidencí obyvatel a nemovitostí spustily registr v osm hodin ráno. Úředníci očekávali potíže, v Brně předem vydali omezený počet lístků, protože se obávali, že by u přepážek nestihli více lidí obsloužit. Již v osm hodin ráno zde přitom čekalo sto lidí, podle úředníků systém fungoval na osmdesát procent, což je číslo, které odpovídá průměrnému chodu v celé republice.

Na nižší rychlost si úředníci stěžovali například v Rakovníku, Hradci Králové, Českých Budějovicích nebo v Sokolově. „Klienty odbavujeme, i když registry fungují pomalu,“ potvrdila vedoucí odboru dopravy sokolovské radnice Hana Schimmerová. Na odbavení se v Sokolově čekalo ráno do 30 minut. Na rychlost si stěžovali například i v Jablonci, kde podle úředníků pracoval systém výrazně pomaleji než dříve. V sousedním Liberci naopak dnes žádné problémy s aplikací nebyly.

Pomalý chod registru je způsoben pravděpodobně zátěží, jíž vyvolalo připojení většího počtu uživatelů způsobené úředním dnem.

Praze na Bohdalci systém ráno běžel relativně bez problémů, ačkoli byl trochu pomalejší než obvykle. Také v Plzni fungoval registr bez problémů, vedení příslušného odboru plzeňského magistrátu to ale přisuzuje malé návštěvnosti přepážek. Podle vedoucího odboru Jiřího Marka se tak o jeho stabilitě přesvědčí teprve s větším návalem žadatelů.

Chvilkové výpadky zaznamenali v Teplicích a Pardubicích. Dílčí potíže hlásila ráno Ostrava. „Začínají se projevovat určité signály, které vedou ke zpomalení systému, a věřím tomu, že to je jen přechodné. Bez problémů se rozjel, ale v současné době je trochu přetížen,“ uvedl šéf dopravně-správního odboru ostravského magistrátu Dalibor Modřeň s tím, že problematické není propojení registrů, jako spíš sám registr vozidel.

  • Vedoucí registru vozidel v Chebu Vratislav Kovařík: „Oproti dřívější době, kdy jsme za den obsloužili devadesát až sto dvacet klientů, se nám dnes podaří dvacet až dvacet pět.“
  • Technik registru vozidel v Pardubicích Václav Jamber: „Musíme se opakovaně připojovat do systému, a to nás zdržuje v práci.“
  • Mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára: „Systém v sobě stále nemá nahrané stoprocentní informace, mnohdy jsou dokumenty špatně datované.“
  • Šéf dopravně-správního odboru ostravského magistrátu Dalibor Modřeň: "Není to tak optimální jako u minulého registru, ale je to systém, který pracuje."

Hlavní problém nastal ve čtvrtek

Centrální registr se s databází základních registrů propojil v noci na čtvrtek a následně fungoval jen na 40 až 50 procent. Úředníci museli řadu údajů zadávat do systému opakovaně, a to až třikrát, takže registrace nového vozidla mohla trvat i šedesát minut. Potíže hlásilo Brno, Kladno, Pardubice nebo Rakovník. Propojení má registračním úředníkům usnadnit práci tím, že si mohou údaje o žadatelích dohledat v databázi osob a adres nemovitostí a převést je do registru vozidel.

Rychlost a spolehlivost ale nejsou jediné problémy registru. Ministerstvo dopravy totiž zatím neví, kdo ho bude od dubna spravovat - vybrat nástupce společnosti ATS Telcom zřejmě nestihne.

Správu registru vozidel převzalo ministerstvo dopravy od ministerstva vnitra letos 9. července. Po zhruba hodině provozu nový systém selhal a od té doby se potýká s problémy. Software pro nový registr stál 37 milionů korun, dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo dopravy zaplatit za provoz registru. Strana LIDEM oficiálně kvůli přetrvávajícím potížím s registrem vyzvala k odchodu svého ministra Pavla Dobeše, který ve funkci skončil začátkem prosince.