Praha – Na základních školách propadá rok od roku méně dětí. Podle učitelů i psychologů je tento trend spíše pozitivní. Shodují se na tom, že kromě nemožnosti navštěvovat školu kvůli dlouhodobé nemoci opakování ročníku většinou moc nepomáhá. V některých evropských státech je ale propadávání zcela běžné. Například v Portugalsku opakuje některou třídu až 30 procent dětí.
Propadlíků ve školách ubývá, podle učitelů je to dobře
Podle psychologů znamená pro děti propadnutí stigma, kterého se jen těžko zbavuje. „Je to zásah do sebevědomí dítěte i jeho rodiny,“ potvrzuje dětský psycholog Petr Klíma. Učitelé si jsou této skutečnosti vědomi a možná i proto počet propadlíků v posledních letech výrazně klesl. Na základní škole se dá propadnout pouze jednou na každém stupni. Střední školy bývají daleko přísnější a počet repetentů zde roste. Nejčastěji se propadá z českého jazyka a matematiky. Kvůli tělocviku nebo špatnému chování propadnout nelze.
V Česku opakují ročník jen tři procenta dětí
Česko přitom patří v Evropě k zemím, kde se ve škole propadá nejméně. Ve Francii, Belgii nebo Portugalsku opakuje některou třídu až 30 procent dětí, v českých školách jsou to jen tři procenta žáků. „Obvykle se opakuje více v zemích, kde převládá názor, že to opakování je prospěšné,“ podotkla Jana Halamová z Národní agentury vzdělávacích programů. V českých zemích podobné pravidlo platilo v 19. století, kdy vyšel ministerský výnos, který nabádal učitele k přísnosti. V současnosti se učitelé ve školách snaží problémovým dětem hlavně pomoci.