Na Hrad pomáhají kampaně, ale záleží i na doporučení: Fischer zatím favorita nemá

Praha - Volební štáby obou prezidentských kandidátů pracují na plné obrátky. Právě jejich práce totiž do velké míry ovlivní výsledek volby. A možná i to, kdo na jaře obsadí sledované funkce hradního kancléře či mluvčího hlavy státu. Sami kandidáti ale nechtějí blíže specifikovat, kdo v případě vítězství v jejich týmu zůstane. Vliv bude mít také doporučení neúspěšných kandidátů. Například Jan Fischer uvedl, že nyní nemůže podpořit Zemana ani Schwarzenberga a rozhodne se těsně před volbou - k Miloši Zemanovi se již vyjádřil, nyní podrobil kritice Karla Schwarzenberga. Zelení se naopak vyslovili pro podporu knížete.

Miloš Zeman neplánuje vyměnit současného hradního kancléře Jiřího Weigela. Naopak s prací Ladislava Jakla nebo Petra Hájka by se rozloučil. Budoucnost obou výrazných tváří současného Hradu vidí stejně i Zemanův protikandidát. „To jsou velice političtí pánové. To bych se asi s nimi zdvořile rozloučil,“ podotkl Schwarzenberg. Štáby obou mužů teď mají plné ruce práce s tím, aby ovlivnily nerozhodnuté voliče. Miloš Zeman chce oslovit mladé připojené na sociálních sítích, naopak Karel Schwarzenberg bude jezdit do regionů spíš za těmi staršími.

Jaký tým stojí za oběma kandidáty?

Miloš Zeman:

  • Šéfem jeho kampaně je současný předseda strany Zemanovců Vratislav Mynář.
  • Za celý tým mluví s novináři šestadvacetiletá studentka politologie Hana Burianová.
  • Analýzy rozhovorů a politických debat má na starosti bývalý programový ředitel slovenských televizí STV a Markíza Roman Lipták.
  • Osobním tajemníkem Miloše Zemana je Jaroslav Hlinovský, který s ním spolupracuje už řadu let.

 Karel Schwarzenberg:

  • Hlavním tvůrcem kampaně je sedmatřicetiletý Marek Vocel, jehož produkční společnost pořádá kulturní a firemní akce.
  • Pod politickou strategii se podepisuje Anna Matušková, která přednáší na univerzitách a zkušenosti z kampaní získala v zahraničí. 
  • S médii mluví bývalý novinář a majitel komunikační agentury Marek Pražák.

Fischer se ještě rozmyslí, zelení podporují knížete

Pro některé nerozhodnuté voliče může mít význam doporučení od v pořadí prvního neúspěšného kandidáta Jana Fischera. Ten chce podle svých slov pečlivě sledovat další průběh kampaně a na základě chování obou kandidátů se vyjádří krátce před druhým kolem volby.

  • „K Miloši Zemanovi jsem se vyjádřil opakovaně a otevřeně. Karel Schwarzenberg nekandiduje jako nezávislá osobnost, ale jako předseda TOP 09. Podílel se na řadě chybných rozhodnutí Nečasovy i Topolánkovy vlády, na zvýšení daní nebo reálném snížení důchodů. Nese spoluodpovědnost za činnost ministra Kalouska i za tolik kontroverzní amnestii. Vzbuzuje otázky, zda může plnit jeden z hlavních úkolů prezidenta, a to spojovat společnost,“ uvedl Fischer. 

Dnes naopak jasně vyjádřila podporu Schwarzenbergovi Strana zelených. „Jeho protivník Miloš Zeman je pro zelené zcela nepřijatelným kandidátem. Ochranou životního prostředí otevřeně pohrdá, je neprůhledně provázán s domácími i zahraničními lobbisty a jeho éra v čele vlády dala základ korupčnímu prostředí,“ sdělil předseda strany Ondřej Liška. Přesto zelení kritizují i současnou vládu, včetně Schwarzenberga, například kvůli „nezvládnuté důchodové reformě“. Předsedu TOP 09 a ministra zahraničí rovněž vyzývají k nápravě důsledků amnestie.

Prezidentští kandidáti
Zdroj: ČT24

Podporu Schwarzenbergovi vyjádřila také bývalá místopředsedkyně ČSSD a dlouholetá ministryně školství Petra Buzková. „Mým kandidátem Karel Schwarzenberg není z toho důvodu, že by byl sociální demokrat – tím ostatně není. Je to však bytostný demokrat, který boji za demokracii a lidská práva věnoval obrovské úsilí již v době, kdy mu to nemohlo přinést žádný prospěch,“ uvedla pro server iDNES.cz. Celá ČSSD ale před druhým kolem podpořila bývalého premiéra Miloše Zemana, stejně jako komunisté nebo národní socialisté vedení Jiřím Paroubkem, který stejně jako Zeman také stál v čele ČSSD.

Zájem voličů o výtvory finalistů prezidentského klání roste

Karel Schwarzenberg a Miloš Zeman spolu pomyslně bojují i na regálech knihkupectví. Z obchodů mizí knižní rozhovor s Karlem Schwarzenbergem i Milošem Zemanem. Na internetu zase přibývá kliknutí na videa spojená s oběma kandidáty. Bodují aktuální volební spoty i záběry z minulosti. Čtenáři sahají častěji po Karlu Schwarzenbergovi, naopak diskuzní pořady České televize o Miloši Zemanovi zaznamenaly více kliknutí na internetu.

Kampaně kandidátů tématem Událostí (zdroj: ČT24)