Na skútr s řidičákem na auto: Dobrý tah, nebo bezpečnostní hazard?

Praha – Všichni majitelé řidičského průkazu skupiny B a vyšší můžou ode dneška jezdit na motorkách o obsahu do 125 kubických centimetrů. Jenže někteří dopravní experti se obávají, že by to mohlo zvýšit nehodovost na českých silnicích. Pro začínající motorkáře totiž může být obtížné stroj ovládnout a uvědomit si svou zvýšenou zranitelnost. Další novinkou, která ode dneška řidiče čeká, je také omezení výmluv na osobu blízkou nebo náročnější podmínky pro získání řidičáku na silnější motorky.

Motorky do 125 ccm se ode dneška stanou řidičům přístupnější. Bude na ně moci sednout každý, kdo má řidičák třeba na osobní automobil. Avšak ministerstvo dopravy připomíná, že obsah motoru není jedinou podmínkou, která je v zákoně zakotvena. „Skútr musí být vybaven automatickou převodovkou a toto oprávnění bude platit pouze na území České republiky. Skupinu A1 totiž nebude mít řidič zapsané v řidičském průkazu, ledaže by ho získal klasicky výukou, výcvikem a zkouškou,“ připomněl vedoucí oddělení agend řidičů ministerstva Pavel Nahodil.

Právě automatická převodovka usnadňuje ovládání motorky, což je podle odborníků pro nezkušené motorkáře nesmírně důležité. „Kdyby tam byla klasická manuální převodovka, tak je to pro řidiče komplikované na koordinaci rukou a nohou – spojka je na páčku, plyn se zase přidává přes řídítko, řazení potom zase nohou. U automatu je to jako na babetě – člověk jenom přidává, ubírá plyn a brzdí – tudíž je to mnohem jednoduší a nezatěžuje to tolik řidiče mentálně a díky tomu se může řidič více věnovat provozu okolo,“ vysvětlil portálu ČT24 dopravní expert Robert Štastný.

Experti radí: Zaplaťte si kondiční jízdu

Přesto se ale odborníci obávají, že změna zákona zvýší množství dopravních nehod, ke kterým dochází na českých silnicích. „Řidiči by měli dvakrát zvažovat, zda na takovou motorku sednou. Měli by být odpovědní za sebe i za ostatní, protože si opravdu mohou přivodit těžká zranění a případně i smrt,“ varuje instruktor bezpečné jízdy Jan Pechout. I skútry s automatickou převodovkou totiž dokáží jet rychlostí převyšující 100 kilometrů v hodině. A přestože jde o obratné stroje, pro začátečníky mohou být těžko ovladatelné. Nezkušený řidič může snadno dostat smyk, malá kolečka rozhodí každý větší výmol. A úskalí mohou na nezkušené řidiče číhat také v zatáčkách, kde začátečník snadno podcení stabilitu stroje.

Pechout by proto doporučil kondiční jízdu nebo alespoň projížďku pod dozorem zkušeného motorkáře každému, kdo na skútr o obsahu 125 ccm sedá poprvé v životě. „V legislativě to ale bohužel není, což je podle mého chyba,“ podotkl instruktor. A podobného názoru je i prezident Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček. „Určitě bych doporučil navštívit nějaké centrum bezpečné jízdy, aby si někde na bezpečném místě motorista vyzkoušel, jak se motorka chová,“ říká.

Robert Šťastný, dopravní expert:

„Pokud to bude doména mladších řidičů, kteří mají kombinaci čerstvý řidičák, nemají zkušenosti a ještě mají tendenci k riskování, tak je to na takové motorce nebezpečné a každá nehoda na motorce je mnohem závažnější než v autě.“

Zpřístupnění motorek do 125 ccm nařizuje Česku Brusel

Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že snazší přístup k řízení motorek do 125 ccm nařizuje Česku evropská legislativa. Cílem bruselského nařízení je přitom ulehčit obcím a městům od aut. Tento cíl si pochvalují i odborníci. „Motorka produkuje méně zplodin a také z hlediska parkování zabírá ve městě méně prostoru,“ připomněl Šťastný. Podobné opatření se osvědčilo například ve Francii, kde začali lidé masově využívat motorky i pro příměstskou dopravu.

Velké zkušenosti se zpřístupněním skútrů širší veřejnosti má také Španělsko. Tam mohou lidé s řidičákem na auto sednout na motorku do 125 ccm již od roku 2004. Nehodovost to zvýšilo jen mírně, avšak Španělsko si bruselské nařízení upravilo podle svého. Na motorku mohou sednout pouze ti řidiči, kteří mají řidičák na auto alespoň tři roky, tj. nejdříve ve 21 letech. U těchto řidičů se už totiž předpokládají větší zkušenosti s pravidly silničního provozu.

A podobný postup by doporučil Šťastný i českým řidičům. „Je velká výhoda, když řidič má zkušenost aspoň z auta, to ho učí vnímat zranitelnost ostatních, snáze si uvědomí, že řidič auta může motorku třeba na křižovatce přehlédnout,“ upozornil s tím, že pokud chtějí na motorku sednout lidé s čerstvým řidičákem na auto, měli by si raději zaplatit kondiční jízdy.

Nehoda motorkáře
Zdroj: ČT24

Naopak jednoznačně pozitivní krok, který novela silničního zákona taktéž zavádí, vidí odborníci ve zpřísnění podmínek pro získání řidičského oprávnění pro silné stroje. Nezkušení mladí lidé nebudou totiž moci ode dneška řídit silné motocykly bez předchozí praxe na slabších strojích a řidičské oprávnění na motorku o výkonu nad 35 kW dostanou až po dovršení 24 let.

Omezení osoby blízké: Vratký krok správným směrem

A těžší to budou ode dneška řidiči mít také s výmluvou na osobu blízkou u dopravních přestupků, které nebudou řešeny na místě. Majiteli, který odmítne prozradit, kdo jeho auto v době spáchání přestupku řídil, hrozí pokutu až 10 tisíc korun, o body ale nepřijde. Doposud přitom nehrozil majitelům aut, kteří argumentovali osobou blízkou, žádný trest. A proto této výmluvy lidé také často využívali, například v Praze se na osobu blízkou odvolávalo podle informací policie zhruba 80 procent řidičů, kteří nebyli chyceni přímo při činu.

Ministerstvo dopravy si od nové úpravy slibuje, že se počet odvolání na osobu blízkou u dopravních přestupků sníží, přesné číslo ale říci nedokáže. „V tuto chvíli nejsem schopný říci, o kolik se ten počet sníží, právě proto, že už byly zveřejněny jiné možnosti výmluv,“ uvedl Nahodil. A na co se tedy mohou řidiči vymlouvat nyní? Jako pachatele přestupku stačí uvést konkrétního cizince, jehož totožnost úřady ale těžko dohledají. Lze také udat i svého kamaráda, který vzápětí spáchání přestupku popře, anebo se sám odvolá na osobu blízkou, což již lze.

„To stávající řešení je snaha o zlepšení situace, ale je to pro mě nepochopitelná cesta. Ten dnešní stav umožňuje tisíc způsobů, jak se to lidé budou snažit obejít,“ zdůraznil Šťastný. Lepší by podle něj bylo, kdyby za auto plně ručil majitel a za porušování dopravních předpisů mu prudce rostla například výše pojištění na auto.