ČD mají nové vagony pro expresní vlaky

Šumperk – Po více než deseti letech se České dráhy vrátily ke komplexním rekonstrukcím osobních vozů určených pro dálkovou dopravu. Se společností Pars nova představily první vůz řady Bdmpee, ve kterou se postupně promění 40 vozů, které pro bývalé ČSD vyrobila vagonka v německém Budyšíně ve druhé polovině 80. let minulého století. Za modernizaci zaplatí dráhy 696 milionů korun.

Rychlost, kterou stárnou vozidla na železnici, je nesrovnatelná s tím, jak rychle stárnou silniční vozidla. Zatímco z automobilu nebo autobusu je po čtvrtstoletí provozu buď troska, nebo téměř veterán, vagon nebo i lokomotiva je většinou v nejlepších letech. Interiér však dává vzpomenout na minulá léta – ať už designem nebo opotřebovaností – proto je zhruba v polovině životnosti potřeba vagony upravit. V případě vozů vyrobených koncem 80. let v Budyšíně je tato úprava velmi výrazná, cestující je na první pohled vůbec nepoznají – původní oddílové vagony se totiž mění ve vozy velkoprostorové.

Znovuzrozeným vagonům nechybí klimatizace, uzavřený odpadní systém nebo elektronický informační systém. Ve vagonu se posadí až 80 cestujících – o 14 více než dříve. K dispozici mají zásuvky na drobnou elektroniku nebo sklopné stolky. Novinkou jsou také věšáky na jízdní kola. Zachována zůstává maximální rychlost vozů, která činí 160 kilometrů za hodinu, provoz touto rychlostí i v zahraničí umožní magnetická kolejová brzda.

V nejbližších dnech se novými vozy cestující ještě nesvezou. Podle předsedy představenstva společnosti Pars nova Tomáše Ignačáka je třeba vagony otestovat na zkušebním okruhu ve Velimi, s cestujícími začnou jezdit první modernizované vagony do poloviny letošního roku. Do konce roku by jich mělo být v provozu dvacet. „Vozy budeme postupně nasazovat především do souprav vlaků expres a Eurocity. Konkrétně půjde o expresy Praha–Olomouc–Ostrava–Žilina a mezistátní rychlíky z Prahy do Mnichova,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel odboru dálkové a mezinárodní dopravy ČD.

Protože dráhy nemají dostatek moderních vozů, stalo se tradicí, že během rekonstrukcí či nutných oprav vagonů se na čas snižuje komfort pro cestující – soupravy jedou buď kratší, nebo jsou mezery zaplněny klasickými rychlíkovými vagony. Vozy, ze kterých nový typ vzniká, dnes jezdí jako posily z Prahy přes Ostravu do Žiliny a na rychlíkových spojích z Prahy do Českých Budějovic a Lince.

Podobně komplexní rekonstrukce vozů jako ty současné prováděly ČD naposled před více než deseti lety. Od poloviny 90. let do počátku století nechaly postupně upravit staré rychlíkové vozy do reprezentativní podoby pro expresní vlaky, vzniklo přes sto vagonů velkoprostorových, oddílových vagonů i vozů, které nabízejí současně velkoprostorovou část i kupé. Po roce 2001 se ale dráhy soustředily především na regionální dopravu, pro dálkovou dopravu ještě nakoupily jednotky Pendolino a 26 nových vozů Siemens pro mezistátní vlaky. ČD se také pustily do vylepšování již zrekonstruovaných vagonů, které dodatečně dostaly například klimatizaci. Staré vagony ale zůstávaly stále stejné.

Ve své době znamenaly vagony, které nyní nechaly ČD rekonstruovat v Šumperku, velký pokrok. Cestující v dálkové dopravě se poprvé svezli na komfortních podvozcích typu GP200 a okusili posuvné vstupních dveře namísto dříve používaných zalamovacích. Ve druhé třídě na ně již nečekaly koženkové lavice, nýbrž „křesílka“. Drobnou rekonstrukcí vagony již v minulosti prošly – aby splňovaly podmínky provozu v kategorii Eurocity, nechaly v nich dráhy vyměnit původní sedadla za pohodlnější a snížily jejich počet ve druhé třídě z osmi na šest v oddílu. Současně přeznačily původní vozy první třídy (od výroby s šestimístnými oddíly) na druhou třídu.