Dopravní psychotesty: bezpečnost provozu, nebo byznys?

Praha - Více lidí bude muset na psychotesty, aby se mohli vrátit za volant. Počítá s tím schválená novela silničního zákona. Dosud se speciální vyšetření týkalo jen těch řidičů, kteří za různé přestupky nasbírali dvanáct bodů, a nemohli tedy dál jezdit. Nově bude absolvování testů povinné třeba jen po jednom, byť vážnějším provinění. Dopravní psychologové změnu hájí. V Senátu, kde se projednávala, ale zaznívaly i hlasy, že jde spíš o byznys než o odhalování pirátů silnic.

Pražský taxikář Lukáš Wolf se „vybodoval“ hlavně za menší přestupky, třeba jízdu bez pásů. Po roce bez řidičáku musel znovu do autoškoly a také na psychologické testy. Z pečlivě sestavené čtyřhodinové procedury, která ověřuje mimo jiné periferní vnímání, koordinaci pohybů nebo osobnost šoféra, si pamatuje tohle: „Ptali se mě na otázky jako: 'Máte rád zvířata? Máte rád lidi?' Odpověď ano-ne. Takhle to probíhalo, šedesát otázek,“ vypráví pan Wolf. „Pak jsem seděl u počítače a klikal jsem na A, B, C, D. Když tam bylo kolečko, tak na A, když čtvereček, tak na D,“ dodává. Podle jeho slov mu vyšlo, že je normální, flegmatik.

V zákoně byl dosud paradox - na testy chodili jen vybodovaní řidiči a ti, kteří třeba bourali opilí, na ně nemuseli. To se mění. „Právě tito řidiči, kteří hrubě porušují zákon a jezdí pod vlivem alkoholu, jsou velmi nebezpeční a s těmito je potřeba pracovat,“ říká prezident Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček.

Reportáž Richarda Samka a Jana Šenkýře (zdroj: ČT24)

K přístrojům však budou muset zasednout i ti, kteří budou za volantem zbytečně chvátat. Třeba na známé pražské padesátce se na pár vteřin projet devadesátkou. Už to stačí na odebrání řidičáku. A nově k jeho vrácení bude třeba absolvovat několikahodinové psychotesty. A nebude to zadarmo. „Běžně to vyšetření stojí kolem dvou až dvou a půl tisíc,“ přibližuje dopravní psycholog Martin Kořán.

Někteří senátoři proto mluví spíš o byznysu než o bezpečnosti provozu. Podle senátorky Elišky Wagnerové (nestr.) to dolehne zejména na sociálně slabší vrstvy obyvatel. „Jestli to bere jako něco, co pomáhá eliminovat nepřizpůsobivé řidiče ze silnic, pak to nebude psychobyznys, ale pomoc těm slušným řidičům,“ hájí novelu Kořán.

V zemi je teď 175 akreditovaných psychologů, kteří můžou testy provádět. Podle odborníků jimi neprojde zhruba tři až pět procent řidičů.