Klíčový certifikát lokomotiva Škoda už má, čeká na poslední razítka

Plzeň – Vleklé zkoušky ještě nejsou u konce, ale přesto udělala elektrická lokomotiva Škoda 109E, kterou provozují České dráhy jako řadu 380, koncem minulého týdne významný krok do svého plnohodnotného života. Německý úřad ECT jí přiznal homologaci podle evropských norem TSI, která je klíčová pro konečné schválení v některých zemích.

Certifikát TSI zaručuje interoperabilitu vozidla, tedy že bude v jednotlivých zemích fungovat. Součástí testů byly i bezpečnostní zkoušky, podle kterých by měla Škoda 109E vydržet srážku s patnáctitunovým vozem, aniž by se zdeformoval prostor kolem strojvedoucího.  I s klíčovým razítkem se ale nová lokomotiva nejspíš nezbaví stigmatu přenošeného dítěte.

Čekání nekončí, do zahraničí stále postaru

Dvacet třísystémových lokomotiv objednaly České dráhy již v roce 2004, formálně je ale dodnes nemají – i když už jezdí, stále patří výrobci. Ten totiž musí mít lokomotivu před předáním schválenou k provozu nejenom v Česku, ale i na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Německu a Rakousku. Všechny potřebné „papíry“ přitom Škoda stále nemá. „Lokomotiva už úspěšně dokončila přístupové zkoušky v České republice, Rakousku a Polsku. V Německu, Slovensku a Maďarsku ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky,“ přiblížil generální ředitel firmy Škoda Transportation Josef Bernard.

Dráhy objednaly nové stroje za 2,6 miliardy korun proto, aby měly čím vozit vlaky Eurocity – při cestách na Slovensko se totiž musí cestující spolehnout na čtyřicetileté poruchové stroje Škoda 55E, jízdy do Rakouska obstarávají výhradně ÖBB se svými Taurusy a jízdy do Německa s technicky zastaralými lokomotivami Škoda 76E končí pro české lokomotivy při první příležitosti v Drážďanech, kde DB přepřahají za modernější a výkonnější stroje. Přes velké zpoždění dodávky nových lokomotiv se jich ale dopravce nechce vzdát, chce ale od výrobce kompenzaci – podle smlouvy měl být typ 109E schválen a zákazníkovi předán v roce 2008. Škoda však platit nechce, odkazuje na to, že zdržení vzniklo právě proto, aby lokomotiva vyhovovala nově zavedeným normám TSI. „Spor je u arbitráže při Hospodářské komoře. Arbitři si nyní nechávají zpracovat expertní posudky,“ uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Lokomotivy sháněly dráhy již před 11 lety

Historie nových lokomotiv u ČD je vlastně starší než firma sama. První tendr na lokomotivy vypsaly dráhy – tehdy ještě státní podnik – v roce 2002, aby ho ale nakonec zrušily. Druhou soutěž vypsala nová akciová společnost ČD v roce 2004, vítězně z ní vyšla Škoda, která porazila Siemens. Zatímco ten nabízel upravenou verzi tehdy již exisující lokomotivy Taurus (do Česka jezdí od roku 2008), Škoda přišla s projektem docela nové lokomotivy. Jezdit měla v roce 2008, nakonec však prvním osobním vlakem, který vezla, bylo Eurocity Hungaria až v prosinci 2010. Dnes lze na stroje 109E narazit v provozu denně, zatím však výhradně ve vnitrostátním provozu.

Lokomotiva řady 380 (Škoda 109E) poprvé odjíždí v čele osobního vlaku z Prahy.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Během zkoušek v zahraničí dostihla Škodu a její lokomotivu i dávná minulost, z hlediska stroje samotného vlastně prehistorie. Rakouský soud nechal v roce 2011 zabavit jeden z exemplářů, který právě v zemi procházel zkouškami. Byla to jedna z epizod sporu Škody s Bombardierem, které se navzájem soudí o miliony kvůli společné přihlášce, kterou obě firmy podaly do zrušené soutěže ČD v roce 2002. Bombardier chce odškodnění za to, že mu plzeňská společnost vypověděla původní smlouvu na licenční výrobu lokomotiv TRAXX, Škoda zase tvrdí, že jí Bombardier neumožnil licenci naplnit.

Škoda se těší na poslední razítka, čeká bohaté zákazníky

Bez ohledu na výsledek sporů s Bombardierem i Českými drahami se Škoda chystá vyrazit se svojí lokomotivou do světa – a to nejenom v čele dálkových vlaků ČD. Upravenou verzi 109E2 již ve dvou kusech prodala slovenskému dopravci ZSSK, který chce lokomotivy nasadit v regionální dopravě, a chce prorazit i v dalších zemích. „V současnosti vážně jednáme o dodávce zhruba 40 lokomotiv pro tři různé zákazníky,“ řekl Josef Bernard.

Novou lokomotivu přišla na panenskou jízdu vyprovodit i její mnohem starší sestra (vpravo) Škoda 55E.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší