Jak do práce? V květnu jedině na kole!

Brno – Ještě do této neděle máte čas vytvořit se svými kolegy tým a přihlásit se do projektu Do práce na kole, který pořádá občanské sdružení Auto*Mat. Ti, kdo budou jezdit pravidelně, můžou vyhrát některou z cyklistických cen, dobrý start do nového dne a radost z pohybu určitě vyhraje každý účastník. „Chceme, aby kampaň byla zábavou, proto jsme vymysleli i další kategorie,“ uvedl za organizátory Martin Gillár. Soutěží se třeba o nejlepšího „Cyklozaměstnavatele“, tedy firmu, která svým zaměstnancům nabídne pro jízdu na kole ideální podmínky.

„Máme několik kategorií, ta hlavní je ve frekvenci dojezdu,“ láká Gillár. Soutěžit mohou dvou až pětičlenné firemní týmy, hodnotí se pravidelnost jízd i překonaná vzdálenost. Týmy, jejichž členové v měsíci květnu ujedou více než dvě třetiny cest do práce na kole, pak budou zařazeny do slosování a jejich členové tak můžou vyhrát třeba městské kolo nebo dovolenou na jachtě.

Letos se zájemci mohou na www.dopracenakole.net registrovat do neděle 5. května, zatím se jich přihlásily asi tři tisíce.

Na podporu zaměstnanců-cyklistů by neměly zapomínat ani firmy. „Stačí umístit před své sídlo stojany na kola nebo zlepšit podmínky tím, že jim vybudují třeba sprchu,“ vysvětluje Martin Gillár. Účastníci ale můžou soutěžit také v kreativitě, navrhovat největší „cykloabsurdity“ i opatření, která pomohou cyklistům v pohodlnější jízdě do práce. Hodnotit se budou i videa a fotografie pilně šlapajících týmů.

Iva Nevečeřalová z iniciativy Auto*Mat

„Kampaň míří hlavně na lidi, kteří mají sedavé zaměstnání a nedostatek pohybu. Cestou do práce na kole ušetří nejen peníze na benzin a spoustu času, ale také udělají něco pro své zdraví, životní prostředí a dobře se naladí.“

Poprvé vyjeli cyklisté do práce na kole v roce 2011 v Praze a následně v Pardubicích, loni přibylo ještě Brno a Liberec a celkem se zúčastnily týmy z více než pěti set firem. Do letošního, třetího ročníku, jehož mottem je „Mám dvě duše, tak šlapu“, se zapojilo už 11 měst.

Na kole do práce můžete vyrazit v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Ústí nad Labem, Pardubicích, Jihlavě, Jablonci nad Nisou, Uherském Hradišti nebo Olomouci a Česká republika tak aspoň jeden měsíc v roce bude připomínat holandská a německá města, kde na kole potkáte manažery v saku, ženy v sukni i rodiče s malými dětmi. Organizátoři očekávají, že by v květnu mohlo pravidelně do práce dojíždět kolem 5 000 lidí, do kampaně se zapojí některé velké firmy, banky, ministerstva nebo třeba holandské a americké velvyslanectví.

Podmínky pro cyklisty nejsou v Česku ideální, ale zlepšují se

„Podmínky nejsou ideální, to všichni cyklisté víme,“ řekl Gillár, hned ale dodal, že diskuse s představiteli měst se každým rokem zlepšuje. A zlepšuje se i image kola jako prostředku pro dopravu po městě a pochopení zaměstnavatelů i úřadů pro městské cyklisty. „Chystají se změny tak, aby bylo možné kolo používat jako dopravní prostředek,“ doufá Gillár.

„Cestování do práce na kole zažívá boom. Dorazil k nám trend, který mění atmosféru metropolí západní Evropy a činí je příjemnějšími místy pro život. Stát hodiny týdně v dopravních zácpách a marně hledat místo k parkování už není moderní,“ říká manažerka kampaně Do práce na kole Iva Nevečeřalová z iniciativy Auto*Mat

Inspiraci hledají čeští propagátoři městské cyklistiky hlavně na západ od našich hranic, třeba hned v nedalekých Drážďanech. V barokním městě na Labi totiž dává kolu přednost 16 procent lidí, v Praze pouhé jedno procento. Saské metropoli hraje do karet rovinatý terén a široké ulice, rájem cyklistů by ale Drážďany nebyly bez přestaveb, úprav a nových dopravních pravidel, která město pro cyklisty zavedlo během posledních dvaceti let. Přechody jsou například rozdělené zvlášť na část pro chodce a cyklisty a chodníky jsou téměř bez obrubníků. Problém není ani se zaparkováním kola. Město pro ně má čtyři tisíce speciálních stanovišť.

Inspiraci by města mohla hledat i v českém Uničově, kde jezdí na kole do práce téměř 50 procent lidí, což je nejvíc v celém Česku. Na kole tu začali ve velkém jezdit už v 50. letech. Tehdy lidé jezdili do uničovských strojíren, které jsou vzdálené asi tři kilometry od města. Tradice po revoluci zůstala, a i proto před osmi lety vznikl projekt Uničov – město bez bariér.

„Každodenní jízda na kole pomáhá předcházet civilizačním chorobám, které si vysedíme v kanceláři, zlepšuje fyzickou kondici, odbourává stres a formuje postavu. Navíc se elegantně vyhnete dopravním zácpám, ušetříte peníze za benzin i parkování a také čas. Není nic příjemnějšího než si cestou z práce provětrat hlavu vyjížďkou na kole,“ myslí si manažer kampaně Vít Masare.

Rozhovor s Martinem Gillárem (zdroj: ČT24)
Vydáno pod