Příprava na opravu D1 skončila, práce mohou začít

Jihlava – Ředitelství silnic a dálnic, Kraj Vysočina a složky integrovaného záchranného systému uzavřely svoji přípravu na první etapu modernizace dálnice D1. Přípravné práce začnou 9. května, počátkem dalšího týdne se začne kopat. Podstatná zatím bude role silničářů a policistů, kteří zajistí, aby auta zůstala i po zahájení prací na autostrádě a nesjížděla na regionální silnice. Představitele kraje však stále neopustily obavy, že jim ujíždějící kamiony zničí nedávno rekonstruované silnice.

Práce na dálnici D1 začnou 9. května – ještě by se ale nemělo kopat. „Koncem příštího týdne už uvidíte dělníky na D1, ale budou rozmisťovat značení, budou připravovat přejezdy a počátky a konce uzavírek. Od počátku dalšího týdne by měly začít stavební práce,“ přiblížil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. V úvodní fázi prací potom stavební firmy upraví středový pás a provizorně rozšíří krajnice o 75 centimetrů – to vše za provozu ve dvou pruzích každým směrem, ale sníženou rychlostí 80 km/h.

Kamiony zůstanou na dálnici. Opravdu?

ŘSD slibuje, že kamiony nezahltí okolní silnice a obce. „Kamionová nákladní doprava – čímž nemyslím autobusovou, autobusy budou moci sjízdět z dálnice, i když překročí 12,5 tuny – bude mít zakázán sjezd z dálnice. Nemělo by dojít k ucpání tras kolem dálnice D1 těžkou nákladní dopravou,“ ubezpečil David Čermák.

Tomu ale docela nevěří představitelé Kraje Vysočina, podle hejtmanského náměstka Libora Joukla dopravci znají způsoby, jak svým řidičům zabezpečit beztrestný sjezd z dálnice. Obává se proto zničení krajských silnic druhé třídy, především potom II/602 souběžné z dálnicí D1. Na její nedávnou opravu přitom kraj dostal miliardovou evropskou dotaci, jejíž podmínkou ovšem je tzv. udržitelnost investice – to ale může těžká nákladní doprava snadno překazit. „Potom je možnost, že nám Evropa předepíše vracení prostředků, které na to byly použity – a následně ani nebudeme mít na to, abychom to mohli opravit,“ upozornil Libor Joukl. Příliš ho neobměkčil ani slib, že peníze na opravu poničených silnic poskytne Státní fond dopravní infrastuktury: „Jsem skeptický, ale budu věřit veřejnému příslibu pana ředitele a pana ministra.“

Kamiony by ale ke sjíždění nemusely mít pádný důvod, provoz by měl takřka nepřetržitě zůstat ve dvou pruzích každým směrem. „Pouze 11. 5. dojde na jeden den ke zúžení dopravy do profilu 2+1, a to z toho důvodu, že se tam bude realizovat dopravní značení – aby byla zajištěna maximální bezpečnost všech účastníků, těch, kteří budou tuto činnost realizovat, i řidičů,“ uvedl šéf ŘSD.

Harmonogram dalších etap ministerstvo teprve připraví

Modernizace dálnice D1 se postupně dotkne celého úseku od Mirošovic ke Kývalce. Po etapách bude probíhat do roku 2018, jako první přijdou na řadu úseky Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš. Práce v každém úseku potrvají déle než rok v několika fázích. Přesný harmonogram má zatím ta první, kdy bude dálnice rozšířena, aby bylo později možné jezdit v jediném pásu každým směrem ve dvou pruzích. Od června přijde na řadu snášení mostů přes dálnici, později oprava povrchu samotné dálnice.

Konkrétní harmonogram pro další etapy bude ministerstvo dopravy a ŘSD teprve dojednávat s krajem a obcemi. „Co se týče snášení mostů – to bude otázka té další etapy – je nutná komunikace mezi námi a složkami integrovaného záchranného systému, protože to bude obnášet i objízdné trasy. Nikoli pro D1, ale pro přejezdy, kde jsou komunikace nižších tříd ve vlastnictví krajů,“ shrnul David Čermák."