Objev českých vědců: Diagnóza chřipky během několika minut

Brno - Vědci z Mendelovy univerzity v Brně a ze Středoevropského technologického institutu (CEITEC VUT) objevili rychlý a levný způsob, jak diagnostikovat chřipku. Test tvoří filtrační papír se dvěma kvantovými tečkami, tedy uměle vyrobenými nanočásticemi. Nový objev možná začne sloužit lékařům a nemocným už příští rok. Vědci už požádali o patent, škola zároveň hledá partnera pro uvedení testu na trh. Nové metodě se bude v sobotu od 11:05 věnovat i pořad TEP 24.

Podle Vojtěcha Adama, člena výzkumného týmu, je hlavní přínos objevu především v rychlosti zjištění přítomnosti viru ve vzorku z nosohltanu. Stačí několik minut, stejně jako třeba u těhotenského testu. Současná diagnostika chřipky ve speciálních laboratořích trvá několik dnů.

Nový diagnostický nástroj by lékaři ocenili zvláště při masové nákaze a nebezpečné pandemii, kdy je třeba rychle určit, zda člověk s chřipkovými příznaky skutečně má v těle virus. Metoda je navíc levnější než diagnostika v laboratoři. Dalším výzkumem chtějí vědci vytvořit test, který rozpozná také přesné typy viru chřipky. Potrvá jim to zřejmě přinejmenším několik měsíců.

Testovací sada by se mohla prodávat v lékárnách

Kvantové tečky jsou částice o velikosti několika nanometrů. V tomto případě vědci použili sulfid kademnatý, který pod ultrafialovým světlem světélkuje. Ve chvíli, kdy se nanočástice setkají s chřipkovými proteiny, světlo zintenzivní.

Testovací sada složená z filtračního papírku a ultrafialové baterky by se podle vědců mohla prodávat v běžných lékárnách či supermarketech. Lidé by tak jednoduše sami doma zjistili, zda trpí jen lehkým nachlazením, nebo mají chřipku. Také praktickým lékařům by test umožnil okamžitě spolehlivě určit, zda má pacient virové nebo bakteriální onemocnění.

Diagnóza chřipky pomocí speciálního papírku a baterky (zdroj: ČT24)