Lékaři si nechávají pojišťovnami proplácet fiktivní výkony za stamiliony

Praha - Lékaři si od pojišťoven nechávají proplácet úkony, které mnohdy vůbec neprovedli. Někdy se jedná o omyl, jindy o úmysl. Pojišťovny kvůli tomu přicházejí o stovky milionů korun ročně. Na nesrovnalosti přitom většinou přijdou jenom tehdy, když na ně upozorní sami pojištěnci. Stovky milionů korun ze záloh by pojišťovnám letos měly vracet i desítky nemocnic. To by podle ministra zdravotnictví mohlo být pro některé likvidační.

Sádra pro zdravého pacienta, dva stejné testy na alergie nebo smyšlená návštěva zubaře, to všechno nacházejí pacienti ve svých výpisech ze zdravotních pojišťoven. Ze strany lékaře může jít o chybu, ale i o úmysl. Pojišťovny kvůli tomu přicházejí o stovky milionů korun ročně. 

Ilustrační příklad: Paní Miluše letos oslavila 66. narozeniny, a i když ji trápí zdravotní potíže, je naživu. Přitom podle údajů zdravotní pojišťovny měla být už přes dva roky po smrti. „Nechala jsem si od pojišťovny vykázat výpis, kde jsem zjistila, že mě měli pitvat. Že jsem po smrti,“ uvedla. „Omyl bohužel vznikl chybou při přepisu rodného čísla z papírové dokumentace do počítačového systému a vzhledem k tomu, že toto rodné číslo ve skutečnosti existuje, počítačový systém to nevyhodnotil jako chybu a umožnil další zadávání dat,“ vysvětlil mluvčí FN Ostrava Tomáš Oborný.

VZP údajnou pitvu za bezmála deset tisíc korun ostravské nemocnici proplatila, zároveň přitom ale paní Miluši dál hradila i veškerou zdravotní péči. „VZP nemůže neustále prověřovat účty všech svých šesti milionů klientů, které se navíc každý den mění, když jim tam lékaři zapisují další a další výkony,“ uvedl mluvčí VZP Oldřich Tichý.

Únik peněz za neoprávněnou péči tématem Událostí (zdroj: ČT24)

Chyby nahlásí pojišťovnám ročtě tisíce pacientů

Podle pojišťoven by se na podobné případy mohlo přicházet mnohem častěji, kdyby si lidé nechávali posílat výpisy o zdravotní péči. Zatím to ale nedělá ani deset procent klientů. Pojišťovny sice posílají lidem výpisy zdarma, ale pouze na požádání. I tak chyby nahlásí ročně pojišťovnám stovky až tisíce pacientů. Chyba v rodném čísle patří k nejčastějším. Znamená to, že péče byla poskytnuta někomu jinému. 

Pojišťovny klienty nabádají ke kontrole účtů. Některé pojišťovny už začaly výpisy poskytovat i elektronicky.

O peníze pojišťovny přicházejí i v případech, kdy kvůli chybě platí péči klientovi jiné pojišťovny nebo když podvádějí sami lékaři. „Jsou tu i případy, kdy lékař úmyslně vykáže nějaký výkon tak, aby se lépe srovnal s regulačními omezeními,“ uvedl viceprezident Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. Někteří lékaři byli z podvodů při účtování výkonů už obviněni. Měli si tak přijít na miliony korun.

Ani jedna z celkových sedmi tuzemských pojišťoven nemá statistiky o tom, kolik zdravotníků zavinilo chybu úmyslně a kdy to byl omyl. Pojišťovny nechtějí uvádět ani přesnou částku, kterou takto zaplatí navíc. Podle zjištění České televize ale například VZP za rok 2011, což je období, za které má poslední statistiku, zaplatila za neexistující výkony přes 320 milionů korun.

Nemocnice budou muset vrátit stovky milionů

Pojišťovny hospodaří se ztrátou přes dvě a půl miliardy. Ministr zdravotnictví Martin Holcát jim chce proto pomoci prosadit vyšší platby státu za pojištěnce. Výjimečně stovky milionů korun ze záloh by pojišťovnám letos měly vracet i desítky nemocnic. Jenže právě to by podle ministra mohlo být pro některé likvidační. Třeba pražská Nemocnice Na Homolce by měla vrátit více než tři sta milionů.