Zemanovu prezidentskou kampaň platili i fiktivní dárci

Praha/Břeclav – Předvolební kampaň prezidenta Miloše Zemana byla z části financována i přes fiktivní dárce. Informují o tom Hospodářské noviny s odkazem na břeclavského podnikatele Jiřího Klimoviče; ten listu potvrdil, že 150 tisíc korun, které daroval na Zemanův transparentní účet, neposlal za sebe, ale za obchodního partnera, který nechce být vidět a kterému „jde o veřejné zakázky“.

Jiří Klimovič je předseda představenstva břeclavské společnosti F&K&B. Jméno dárce, který Zemanovi kampaň zčásti dotoval, odmítl prozradit: „Figuruje také mezi sponzory, ale nechtěl, aby bylo vidět, že tam toho dává tolik,“ řekl Hospodářským novinám s tím, že jde o představitele stavební společnosti, který zná lidi z okolí Zemana a strany SPOZ. Pravý, utajovaný sponzor potom podle Klimoviče očekává za svůj sponzoring protislužbu, „ale ne samozřejmě přímo od pana prezidenta“.

Pochybnosti panují i u dalších osob, které současnému prezidentovi na předvolební kampaň přispěly, někteří sponzoři totiž přiznávají, že finanční podpora Miloše Zemana nevzešla z jejich vlastní iniciativy. „O politiku se vůbec nezajímám, peníze jsem dal na popud známého,“ řekl například Martin Hicl, spolumajitel firmy Hicl. Jméno známého neprozradil, podle HN jím ale mohl být Hiclův společník z firmy DeNe Trade Radek Němec, který Zemanovi poslal dva týdny před Hiclem 100 000 korun.

Další zajímavostí financování Zemanovy kampaně je potom to, že mezi dárci je hodně exekutorů, konkurzních správců nebo advokátů, kteří peníze dávali na svoje klienty - a ty můžou krýt s odkazem na advokátní tajemství. Celkem 624 tisíc korun navíc zůstává do dneška anonymních.

Mynář pochybení odmítá

Prezidentův kancléř Vratislav Mynář, který na kampani pracoval a zajistil výraznou část sponzorů, pochyby o financování odmítá. „Pokud pan Klimovič říká, že ho o to někdo požádal, nevidím v tom něco tak špatného. Pro mě je to transparentní, jasná záležitost. Máme smlouvu s firmou, která transparentně poslala peníze. To je vše,“ sdělil Mynář s tím, že ani nejasný původ více než šesti set tisíc není problém; jde prý o chybu banky, které dlouho trvá doplnit údaje.

Pochybný sponzoring není prvním otazníkem u Zemanovy kampaně. Její financování patří podle médií spolu s kampaní Jana Fischera mezi nejméně transparentní, Zeman mj. využil skulinu v zákoně a dvě třetiny darů si nechal poslat až po volbách. Loni v létě navíc stávající prezident tvrdil, že náklady nepřesáhnou jednotky milionů, nakonec se dostal vysoko nad tři desítky. Co se týče transparentnosti, měl s ní pak prezident problém už loni, když Mladá fronta DNES upozornila na některé sponzory strany SPOZ, kteří tvrdili, že partaj finančně nikdy nepodpořili.

Zeman měl ze všech kandidátů nejnákladnější kampaň. Mynář již dříve uvedl, že Zemanovy výdaje představovaly zhruba 37,2 milionu korun. Náklady Zemanova nejvážnějšího soupeře, bývalého vicepremiéra a předsedy TOP 09 Karla Schwarzenberga, byly vyčísleny na 36,3 milionu korun.

Reportáž o Zemanových sponzorech (zdroj: ČT24)