Žák pohrozil výpovědí smlouvy, firma chce obnovit opravu D1 příští týden

Praha/Jihlava – Firma OHL ŽS musí neprodleně obnovit opravy dálnice D1 na Vysočině. V opačném případě hrozí ministr dopravy Zdeněk Žák vypověděním smlouvy a vyklizením místa stavby, pokud se obě strany nedohodnou na řešení. Firma reagovala tím, že práce hodlá obnovit příští týden. Rozšíření vozovky oproti plánu v současnosti neprobíhá, protože firma chce po státu další peníze. Nejdelší česká dálnice je podle ní v tak špatném stavu, že si její oprava vyžádá další práce.

Žák prohlásil, že stavaři používají řidiče jako rukojmí v boji o navyšování cen staveb. „Upozorňuji všechny dodavatele, že stát nebude ustupovat nátlaku na umělé navyšování cen staveb takzvanými vícepracemi, natož pak ultimativnímu jednání hraničícímu s vydíráním,“ sdělil ministr úřednické vlády. Zároveň podle mluvčího úřadu vyzval Žák ředitele ŘSD Davida Čermáka k přípravě všech možných variant řešení, včetně okamžitého vypovězení smluv se zhotovitelem a obnovení provozu na dálnici.

Podle Žáka ministerstvo nezpochybňuje, že se mohly objevit problémy se stavem krajnice D1. „Mně vadí, že stejný problém se vyskytl na několika úsecích, ale zatímco ostatní dodavatelé pokračují v pracích a při tom řeší technický problém, jakých se při takové stavbě vyskytne mnoho, tak jeden z nich to řeší zastavením prací a vysláním ultimativního požadavku směrem ke státu o navýšení ceny,“ řekl ministr.

Ministr dopravy Zdeněk Žák
Zdroj: Kateřina Šulová/ČTK

Zdeněk Žák, ministr dopravy:

„My to vidíme tak, že někdo se snaží z řidičů udělat rukojmí ve snaze navýšit cenu stavby. Jsou situace, které se dají vyřešit v rámci jednoho tendru… Je to úplně běžná situace při jakékoliv modernizaci, kterou umíme řešit, a to, co je tady nestandardní, je přístup jednoho z těch dodavatelů.“

Mluvčí OHL ŽS Taťjana Pelíšková odpoledne sdělila, že se firma s ŘSD dohodla na technickém způsobu řešení opravy. „Naši technici a projektanti nyní nepřetržitě pracují, abychom mohli v průběhu příštího týdne pokračovat v pracích na dálnici D1,“ uvedla.

Stavební firma chce za sanování krajnic a odvodnění podloží další miliony

Naposledy se tady stavbaři dali do práce při bourání mostů. Nyní žádají po státu více peněz. Podle nich se totiž krajnice, které měly rozšiřovat, drolí kvůli špatnému podloží. Zpevnění a rozšíření D1 tak bude stát víc peněz.

Hledání viníka

Chyba se podle dopravních odborníků stala už na samotném počátku projektu modernizace. Ředitelství silnic a dálnic si mělo důkladněji zjistit, v jakém stavu dálnice je. A především - cenová nabídka byla podle některých odhadů až podezřele nízká.

Podle Jana Valentina, experta ČVUT, byl sice průzkum proveden, „ale protože všechno je limitováno penězi, tak nebyl proveden v té šíři a v té intenzitě, kterou by si taková velká investice zasluhovala.“

Vina by tak padla na investora, který však chybu uznává. Navíc stavební firma pořád ještě nedoložila, jaké problémy na úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší přesně má. „Doufám, že se nám podařilo najít východisko tím, že mi bylo přislíbeno, že bude předložena dokumentace, na kterou čekáme už minimálně 14 dní,“ vysvětlil generální ředitel ŘSD David Čermák.

Sliby a ultimáta kolem opravy D1 (zdroj: ČT24)