Žák k D3: Chyba se stala na stavebním úřadě v Táboře

Praha - Stát uvažuje o tom, že na dálnici D3 u Tábora postaví speciální sjezd, který povede k soukromému motocentru. Majitel centra totiž dosáhl u soudu zrušení stavebního povolení. Dokončení obchvatu se tak může až o rok opozdit. Ředitelství silnic a dálnic musí nejprve nejprve vyčerpat všechny právní možnosti státu včetně kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu, což zabere řádově týdny, a pak už nastává zimní období. Podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka jde pochybení za stavebním úřadem v Táboře. Úřad ale zatím nepřipouští, že by při povolování stavby udělal chybu.

Celý spor vznikl kvůli tomu, že k nemovitosti a na pozemky motocentra bylo pouze právo dočasného sjezdu na komunikaci obchvatu. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí a další instituce nevšimly a stavba byla povolena jako trvalá. U Městského soudu v Praze pak ministerstvo dopravy prohrálo spor s majiteli motocentra, kteří si stěžovali, že stavba odřízla jejich firmu od jediné přístupové cesty.

Podle Žáka jsou nyní dvě varianty, jak ve stavbě dálnice pokračovat - buď vykoupit pozemek motocentra nebo objekt urychleně k dálnici dopřipojit. Majitel motocentra Pavel Bratránek preferuje zachování budovy. „Nikodo nás ale zatím neoslovil,“ řekl České televizi. Dodal, že nákup pozemku, zřízení inženýrských sítí nebo odpadů a vybudování motocentra vyšlo zhruba na 40 milionů korun: „Případná finanční kompenzace je až krajní řešení, my jsme to tady nebudovali kvůli tomu, aby nám pak stát platil peníze a zbouralo se to.“

ŘSD chce po stavebním úřadu vymáhat škodu

Ačkoliv Žák přiznává, že je „velkým kritikem přípravy staveb tak, jak probíhaly v uplynulé době“, v tomto případě se prý lidí, kteří stavbu připravovali, musí zastat. Chyba se podle něj tentokrát stala někde jinde. „Je to velmi kuriózní příklad toho, jak dokáže státní úředník rozhodovat a přitom nemyslet,“ míní Žák s tím, že viníkem vzniklé situace je stavební úřad v Táboře. „Stavební úřad selhal přesně v tom, proč stavební úřady máme. Nemají posuzovat jen jednotlivé stavby, ale i souvislosti s nimi,“ tvrdí ministr v demisi.

Ředitelství silnic a dálnic tak bude zřejmě vůbec poprvé zpětně vyžadovat náhradu vzniklé škody od pachatele, což je podle Žáka stavební úřad. Podle jeho vedoucí Jitky Doležalové ale úřad nepochybil. „Orgán, který tehdy stavbu motocentra povolil, byl jiný než stavební úřad. A pokud jsem měla možnost se seznámit s tím spisem, vše naznačuje tomu, že tehdy kolegové chybu neudělali,“ uvedla. „Už jsem slyšela asi pět různých variant, proč k této situaci došlo. Počkáme si na písemné vyhotovení rozsudku a až potom se k němu detailněji vyjádříme,“ dodala.

Stavbu D3 u Tábora protahují spory o sjezd (zdroj: ČT24)

Zimola: Kvůli lajdáckosti úředníků se D3 zpozdí a prodraží

Také hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola (ČSSD) dává špatné rozhodnutí za vinu pracovníkům táborského stavebního úřadu. Hejtman vyjádřil lítost nad tím, že „vinou nečinnosti až lajdáckosti“ úřadu se výstavba dálnice D3 nejen zpozdí, ale pravděpodobně i výrazně prodraží. Samotný kraj prý nemá žádnou zákonnou možnost do této záležitosti jakkoli zasahovat.

Širší problém podle Zimoly spočívá v „nepřipravenosti staveb“ a nedostatečném výkupu pozemků v kraji. Například v okolí Českých Budějovic se prý bude v nejbližší době řešit podobný problém jako v Táboře. Některé stavební úřady prý povolily výstavby různých areálů na místech, na nichž je v územním plánu již po desetiletí vytyčen dálniční koridor s ochranným pásmem. V tomto případě nevylučuje ani možnost, že mohlo v uplynulých letech dojít ke korupčnímu jednání.