Jak přežít protektorát? Cestu do minulosti nabízí počítačová hra

Praha – Ze studentů se propříště stanou účastníci historických dramat československé minulosti; vývojáři z Akademie věd a Karlovy univerzity spustili projekt Československo 38-89, který kombinuje prvky interaktivního komiksu a počítačové hry a na skutečných příbězích nabízí studentům možnost okusit dilemata obou totalit – nacistické i komunistické.

Hlavním cílem projektu „38-89“ je prezentovat klíčové okamžiky československých dějin tak, aby byly pro studenty atraktivní; místo rozmáchlého vyprávění velkých dějin nabízí hra možnost poznat jednotlivé lidské osudy v době, kdy právě velké dějiny obyčejný život zásadně ovlivňovaly. „Je to hlavně možnost oslovit úplně jiné publikum, než se nám dosud daří, přece jen akademická kniha málokdy zamíří na střední školy,“ podotýká Jaroslav Cuhra z Ústavu soudobých dějin Akademie věd.

Studenti navíc mohou události zakusit z pohledů různých aktérů, a získat tak širší pohled na politické, sociální a kulturní jevy minulého století. „Hra hráčům umožňuje podívat se na nějakou událost z pohledu různých osob, z různých perspektiv, a pak si dohromady složit větší celek,“ dodává vedoucí projektu ze studia nových médií na Filozofické fakultě UK Vít Šisler.

  • Hra Československo 38-89 zdroj: ČT24
  • Hra Československo 38-89 zdroj: ČT24

Herní rys oživlého komiksu spočívá v tom, že se studenti musí v uzlových okamžicích sami rozhodovat, a vzápětí zjistí, jaké rozhodnutí by jejich jednání mělo. V právě dokončované hře z období protektorátu tak například hledají vhodný úkryt pro odbojové letáky ve chvíli, kdy na dveře buší gestapo. Osou simulace je příběh poštovního úředníka Jindřicha Jelínka, který byl zatčen v souvislosti s atentátem na říšského protektora Reinharda Heydricha a prošel postupně výslechem na gestapu, Terezínem a Osvětimí. 

Hra z časů nacistické okupace se má v třinácti českých školách začít testovat za měsíc. Programátoři nyní pracují na příbězích o poválečném nástupu komunistů k moci a husákovské normalizaci. Na projektu pracuje dohromady 15 lidí, pro školy a veřejnost by měl být program k dispozici nejpozději od roku 2015.

Vydáno pod