Jazykové vybavení Čechů pokulhává, firmy chtějí stále častěji němčinu

Praha – Schopnost Čechů domluvit se jedním a více cizími jazyky je stále nedostatečná, uchazeči o zaměstnání nejčastěji nabízí mírně pokročilou angličtinu. Uvedl to server Profesia.cz. Jeho marketingová ředitelka Kateřina Jaroňová potom upozornila na to, že mezi firmami hledajícími zaměstnance roste především zájem o němčinu, která je požadavkem pro každou pátou pracovní pozici.

„Ve dvou třetinách hledají zaměstnavatelé lidi s angličtinou, zaznamenáváme ale velký nárůst poptávky po němčinářích. V každém pátém životopise je poptávka po lidech, kteří tento jazyk ovládají,“ konstatovala ve vysílání ČT24 marketingová ředitelka Profesia.cz Kateřina Jaroňová. „Mohli bychom říct, že to je tím, že se nám otevřel německý trh, nicméně i v Česku je spousta společností, především v průmyslu, které mají matky v Německu a od určité úrovně je němčina nezbytnou podmínkou pro to, aby mohl člověk kariérně růst.“

Některé firmy proto předvýběr uchazečů provádějí už vlastní podobou inzerátů, které zadávají přímo v němčině nebo angličtině – ta je totiž nadále dominantní a do svého životopisu ji také vepisuje stále více lidí.

Podle Profesie.cz ovšem není nabídka angličtiny dostatečná – jednak proto, že na trhu práce má pozici snazší ten, kdo ovládá více cizích jazyků (vedle němčiny roste i zájem o ruštinu), úroveň jazykových znalostí uchazečů o práci navíc častokrát neodpovídá představám zaměstnavatele. „Nejčastěji ovládají uchazeči mírně pokročilou angličtinu (22 % životopisů), zatímco zaměstnavatelé chtějí nejvíce aktivní znalost angličtiny (44 % nabídek),“ konstatuje Jaroňová.

Rozhovor s Kateřinou Jaroňovou (zdroj: ČT24)