Ochota pomáhat nemá BARIÉRY ani v době krize, říká šéfka konta

Praha – Lidé chtějí pomáhat stále, i když doba nemusí dobrovolnému přispívání peněz zrovna nahrávat, říká ředitelka Konta BARIÉRY Božena Jirků. Právě Konto BARIÉRY, největší projekt nadace Charty 77, slaví 20 let od svého založení. Za tuto dobu pomohlo tisícům lidí a rozdělilo více než čtvrt miliardy korun. Pravidelně přitom přispívá víc než 40 tisíc lidí a řada dalších nárazově. Peníze pak nadace posílá buď na podporu rozvoje neziskových organizací, nebo konkrétním lidem. Jen loni to podle výroční zprávy bylo přes 37 milionů korun. Konto BARIÉRY i letos pořádá společný projekt s Českou televizí pod názvem Možná přijde i charita – a to už příští sobotu.

Nadace Charty 77, založená původně Františkem Janouchem ve Švédsku na pomoc disidentům, přenesla svou činnost do Československa v roce 1990 a hned její první celonárodní sbírka Konto Míša vyvolala nebývalý ohlas. Jde o dosud největší akci svého druhu v československých a českých dějinách. Za třináct měsíců poslali Češi a Slováci na konto Míša skoro 100 milionů. Do Nemocnice na Homolce se tak v roce 1992 dostal  takzvaný Gamma nůž. Během sedmnácti let s ním pak lékaři provedli přes deset tisíc operací mozku.

„Byla to vlastně první velká charitativní sbírka v této zemi. Za námi stál František Janouch, který skutečně přivedl tu nadaci do Prahy. My jsme svým způsobem učili tuhle zemi charitě a já myslím, že jsme ji to naučili. Konto Míša byl možná největší úspěch, ale od té doby máme i další velmi úspěšné projekty,“ říká ředitelka Jirků.

Nadace se zaměřuje na různé oblasti. Po červnových povodních pomáhala lidem, kterým velká voda zničila například vozíky nebo plošiny. Organizuje Job Fair, pracovní veletrh zaměřený na uplatnění lidí s handicapem na trhu práce, a radí také, jak získat státní příspěvek na pořízení speciálně upraveného auta.

V předvánočním čase pak konto organizuje aukční salon výtvarníků. Jen v loňském roce nashromáždilo 436 děl od 383 autorů, mimo jiné od Adolfa Borna, Olbrama Zoubka, Adrieny Šimotové, Zdeňka Sýkory či Jiřího Anderleho. I úspěch této akce podle Jirků dokládá, že lidé chtějí pomáhat a spojit příjemné s užitečným i v době krize, byť podle odborníků nyní již pomalu ustupující. „Za jedno odpoledne té dobročinné aukce jsme vydražili 5 milionů, tak jaká krize? Myslím, že je to vždycky o dobrém projektu, o tom přesvědčit lidi, že se peníze neprosuštrují, ale jdou na dobrou věc,“ tvrdí Jirků.

Výtěžek tradičně poputuje na Stipendium Bariéry, fond zřízený Kontem BARIÉRY v roce 2000. Je určen pro středoškoláky a vysokoškoláky z řad těžce zdravotně handicapovaných studentů. Středoškolákům a vysokoškolákům se vyplácí měsíční příspěvek tisíc až 4 tisíce korun na jejich konto; není podmíněn studijními výsledky, ale je chápán jako sociální podpora. Pro mnohé studenty je rozhodující. Podle ředitelky Konta BARIÉRY znamená studium pro vozíčkáře třeba denně jezdit autem nebo mít asistenta.

Mezi nové projekty patří například program podpory aktivního života seniorů – SENSEN. „Chtěla bych, aby byl jednou stejně dobrý jako Konto BARIÉRY. My hledáme kluby lidí, kteří něco zajímavého nabízejí nebo se věnují dobré činnosti. Nabízíme spojenectví a už máme první programy, jako je například Národní kronika, na které spolupracujeme s Národním muzeem,“ zmiňuje ředitelka konta.

Ve spolupráci s Českou televizí letos Konto BARIÉRY připravilo už druhý ročník projektu Možná přijde i charita - Pomáhej (s) humorem. Netradiční benefiční pořad poběží v sobotu večer 28. září na ČT1. V rámci humorných scének a skečů se představí řada osobností v nezvyklých rolích. „Jsou tam krásné scénky, které parodují různé pořady. Bude tam Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Eva Holubová, máme i velmi netradiční Události, komentáře s Jakubem Železným. Já věřím, že se lidé pobaví. Každý udělá něco, co by jinak neudělal. Udělá něco navíc a to je ten klíčový přístup,“ dodává Jirků.

Lidé mohou v průběhu večera přispívat formou DMS nebo telefonátů. Během loňského ročníku se vybralo přes 11 milionů korun. Ke 40 tisícům pravidelných dárců se přidalo na 60 tisíc jednotlivců a firem. Pořad se tak zatím stal nejúspěšnějším charitativním televizním přenosem roku 2012.

Hyde Park ČT24 (zdroj: ČT24)