Zlomový posudek ke Studénce: Most spadl kvůli manipulaci v jeho horní části

Nový Jičín - V případu vlakového neštěstí ve Studénce dnes u Okresního soudu v Novém Jíčíně zazněl zlomový znalecký posudek. Uznávaná soudní znalkyně Miloslava Pošvářová tvrdí, že příčina pádu mostu byla v manipulaci v jeho horní části. Vypracovala i přehledné video, kde je vidět, jak most vypadal, než spadl, a co se na něm dělo.

Za horní část stavby zodpovídal subdodavatel – firma Bögl a Krýsl. Za spodní hlavní dodavatel – ODS Dopravní stavy, nyní Eurovia. Každý ale vidí příčinu neštěstí u toho druhého. „Na základě zkušeností, které mám za 25 let praxe, jsem musela zjistit, co asi mohli pracovníci dělat, čím se zabývali, protože jsou tam čtyři hodiny naprosto nepopsaného bílého listu. Pracovníci tvrdí, že tam byli, ale nic víc,“ řekla Pošvářová České televizi. Posudek si u ní objednala stavební firma Eurovia.

„Bohužel je to složitá situace, která není černobílá. Je to tak složité, že tam máme dokonce několik odstínů šedi. Nedovedu si ani představit, jak soud nakonec rozhodne o vině,“ uvedl Milan Holický, znalec z ČVUT, pro firmu Bögl a Krýsl. Holický minulý týden před soudem řekl, že zřícení mostu zavinilo více faktorů. Největší podíl na něm ale podle něj měly špatně založené podpěry, které mostovku držely při jejím vysouvání přes kolejiště. Podpěrná konstrukce, která most držela, byla podle něj také značně přetížená. Za zásadní nedostatek označil i nedostatečnou komunikaci mezi firmami.

U soudu už vypovídalo několik znalců. Zatím se shodli na jediném, že příčin pádu mostu bylo hned několik. Další líčení bude pokračovat až 25. listopadu, kdy bude soud znalce opět vyslýchat. Advokáti a obžalovaní jim ještě nestihli položit všechny otázky.

Tragické železniční neštěstí ve Studénce na Novojičínsku se stalo v roce 2008. Rychlík Comenius tehdy narazil do silničního nadjezdu, který se krátce předtím zřítil na trať. Při havárii zemřelo osm lidí a na 90 dalších bylo zraněno.