Tajný zátah na železnici: tuny kradených kovů a desítky zadržených

Praha - Na dva a půl tisíce českých policistů včera nad ránem ukončilo přísně utajovanou akci zaměřenou na zloděje kovů. A úspěšně: během 24 hodin ze středy na čtvrtek našli téměř 3 800 podezřelých kilogramů kabelů a drátů. Akce se zaměřila na nádraží a železniční tratě, protože právě železnice je vyhledávaným cílem zlodějů: používanou kabeláž rozeberou a za zlomek ceny zpeněží ve sběrnách. Často při tom vyřadí z provozu i signalizační zařízení a tím vysoce ohrožují bezpečnost na trati.

Zloděje kovů železnice láká: i když nejsou na první pohled vidět, vedou podél kolejí, k přejezdům, semaforům a signalizačním zařízením kilometry kabelů, které zase skrývají kilometry drátů, zejména měděných. Vedle jednoho kilometru trati mohou ležet až čtyři kilometry kabelů, což je lákavý poměr. Ostatně naposledy před čtyřmi dny ukradl zloděj přes 300 metrů měděných lan z tratě mezi Vsetínem a Jablůnkou v hodnotě desítek tisíc korun.

Nejde však o české specifikum - celá Evropa je kvůli hutné infrastruktuře protkaná kabely, a tak i včerejší zátah mimo jiné na zloděje kovů s názvem BLUE 24 měl přeshraniční charakter. Probíhal současně ve všech státech EU najednou. Celkové výsledky včetně toho, jak si se všetečností stojí čeští zloději v porovnání s ostatními, zveřejní policie během příštích dnů.  

Výsledky policejní akce BLUE 24 v číslech

Celkem 2 448 policistů zkontrolovalo:

  • 1 167 vlaků
  • 1 354 budov nádraží
  • 1 435 sběren druhotných surovin
  • 5 538 osob

Policisté zajistili:

  • 3 787 kilogramů podezřelých kovů, které s největší pravděpodobností pocházejí z krádeží
  • minimálně 80 kilogramů z toho byla měď pocházející z železnic
  • zadrželi celkem 13 lidí 

Na lup ve firemních montérkách

Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) spolu s policií proti zlodějům bojuje, škody však významně rostou. Vedení drah si to vykládá ekonomickou krizí a tedy nárůstem počtu lidí, kteří propadnou až k obživě krádežemi. Jen loni dosáhly 31 milionů korun. To je o devět milionů víc než v roce předchozím. 

Roste navíc razance lupičských nájezdů na železnici. „Zloději používají velká auta, mají na sobě firemní montérky, přijedou za bílého dne a rozebírají části tratí. Působí, že jsme si je objednali. Chovají se naprosto suverénně,“ popisuje pro web ČT24 Marek Illiáš z tiskového oddělení SŽDC. V takových případech se většinou jedná o lokální tratě s minimálním provozem nebo o ty, po kterých vlaky vůbec nejezdí. V běžném provozu se ale krade též. Z frekventovaných tratí dokážou zloději odnést měděné dráty v řádech minut.

Vývoj škod na železnici způsobené zloději v posledních letech

  • 2009 - 20 milionů Kč
  • 2010 - 25 milionů Kč
  • 2011 - 22 milionů Kč
  • 2012 - 31 milionů Kč

Měď!

Měď je hlavní důvod, proč se zloději na tratě vydávají. „Nejčastěji se kradou měděné kolejnicové propojky a měděná lanová propojení všeho druhu, která jsou dlouhá desítky metrů. Z tohoto důvodu, tam, kde je to možné, se už v dnešní době měděná propojení nepoužívají a nahrazují se ocelovými lany,“ říká Illiáš. Rozdíl v ceně výkupů ve sběrnách je pro zloděje tak velký, že podle Illiáše určuje, jestli se s krádeží budou namáhat, nebo ne. Kilogram mědi se podle ceníků sběren vykupuje za víc než 100 korun. Ocel má podle nich cenu asi pěti korun za kilogram.

Někteří lupiči se přitom na drážní krádeže specializují. „Pro ilustraci uvedu příklad, kdy do sběrny v západních Čechách během měsíce dodal jeden člověk celkem 189 kilogramů opalovaného měděného drátu, 280 kilogramů hliníku, 404 kilogramů železa a 9 kilogramů olova. Dostal za to vyplaceno celkem 34 159 Kč,“ uvedla například pro Českou pozici Jitka Jenšovská, zástupkyně vedoucího Odboru odpadového hospodářství České inspekce životního prostředí.

A někteří se snaží zajistit si i kabely pod vysokým napětím. Například loni v červenci zloděj u železniční tratě u Mostu přesekl kabel, ve kterém byly tisíce voltů. Ten byl ukrytý v zemi a napájel zabezpečovací zařízení. Na místě po něm zůstala roztavená a částečně ohořelá sekera.

Pomůžou i mobily 

Krádeže kabelů jsou nyní tak časté, že jsou kvůli nim správa tratí s policií v kontaktu každý den. Zloděje odhalují pracovníci dráhy, fotopasti i noční policejní hlídky, přesto škody rostou. Dráhy uvádějí, že neexistují žádné účinné legislativně podložené restrikce. Navíc jsou v Česku jen tři policejní oddělení specializující se na tyto kriminální činy, a to v Brně, Ostravě a Praze. V minulosti působilo zvláštní oddělení železniční policie po celém Česku.

Prokazování kabelových krádeží je navíc velmi složité. Musí být totiž důkazně podpořeno, a to se daří jen těžko, pokud policisté nechytí zloděje přímo při činu. „Jsou případy, kdy se nám to daří. Máme vytipované skupiny pachatelů, kteří se tím živí,“ vysvětluje Ivana Ježková, mluvčí policejního prezidia.

Někdy policii stačí důkazy od kolemjdoucích, kteří krádež nahrají třeba na svůj mobil. Takových případů přibývá. Významně pomáhají kamerové systémy, které chce Správa železničních a dopravních cest rozšířit. „Během modernizací nebo rekonstrukcí se budou na nově budovaná místa dávat kamery. Na druhou stranu máme přes 13 tisíc kilometrů tratí po celé České republice. To nejde uhlídat,“ říká Illiáš. Spolupráci s policií tak loni Správa podpořila alespoň katalogem nejčastěji kradených součástek. Policisté, ale i veřejnost se tak můžou podívat, o co zloději mají zájem. Ať už jde o šrouby, závaží nebo vodivá lana.

  • Barevný katalog autor: ČT24, zdroj: ČT24
  • Krádeže na železnici autor: ČT24, zdroj: ČT24

Kabelová DNA

Problém se týká celé Evropy a některé země proto zavedly přísné podmínky výkupů. Například ve Francii jsou sběrny povinně registrované a nevykupují hotově. V Německu i Rakousku můžou obce zcela zakázat výkup kovů od fyzických osob. V Estonsku je takové nařízení plošné: například telekomunikační kabely do sběrny může přivést jen telekomunikační společnost. V zemi také platí úplný zákaz výkupu předmětů, které by mohly mít uměleckou nebo historickou hodnotu.

Centrální systém proti zlodějům zavedlo loni Německo. Kabely jsou v zemi značeny takzvanou umělou DNA, takže jde přesně určit, odkud pocházejí. Německé dráhy nedávno informovaly, že především kvůli tomuto opatření krádeže významně ustoupily, v letošním prvním pololetí proti loňsku o 40 procent. Úspěchy slaví i irská garda, která kvůli zlodějům kovů založila zvláštní vyšetřovací skupinu. Krádeží podle ní ubylo o desítky procent.

Rozhovor s Janem Kučerou, náměstkem z Drážní inspekce (zdroj: ČT24)

O případných budoucích českých opatřeních policie nechce hovořit. Zlodějům by prý mohla poskytnout výhodu. Zatím se lze vedle opatření drah a policie tak spolehnout jen na zákon, který se zaměřuje na výkupny druhotných surovin.

Ten jim nařizuje evidovat všechny zákazníky a zakazuje například vykupovat elektrozařízení. Sběrny ho ale stejně obcházejí. Podle srpnové kontroly České obchodní inspekce měla problémy s dodržování platných předpisů polovina kontrolovaných provozovatelů. Mezi nedostatky patřila i povinná evidence osob. ČOI ale kontrolovala jen zlomek výkupen, v celém Česku jich působí zhruba čtyři tisíce. Inspekce slibuje, že právě kvůli nezákonným prodejům kradených kabelů a kovů budou kontroly dál pokračovat.

Vydáno pod