Česko v současnosti brázdí 34 policejních vozidel, která jsou v případě potřeby schopna dohnat i jedny z nejvýkonnějších a nejrychlejších aut. Řidiči se s nimi nejčastěji setkají na dálnicích nebo silnicích první třídy. „Rychlost, telefonování za jízdy, nezapnutá světla, dálniční známky,“ vypočítává Oldřich Rataj nejčastější přestupky, které jako posádka policejního passatu řeší.
Jen za posledních pět měsíců policisté v passatech pokutovali téměř 16 tisíc spěchajících řidičů. To je o15 procent víc než loni. Auta jsou v provozu prakticky neustále, střídají se pouze jejich posádky.
„Dost často se nám stává, že nás auto dojede, my ho zadní kamerou naměříme a potom s ním řešíme přestupek,“ popisuje svou práci policista Jiří Ctibor.
Do civilních passatů přesedli policisti v roce 2008 ze starších aut, která ještě byla v policejních barvách. Od té doby si čeští řidiči na přítomnost nenápadných policejních speciálů zvykli.
Na internetu kolují videa, podle nichž se řidiči učí tyto vozy rozpoznávat, k nalezení jsou i seznamy jejich značek a fotky. Policistům to ale příliš nevadí. „Už jenom naše jízda po dálnici tvoří jistou prevenci. Řidiči si potom dávají větší pozor,“ vysvětluje Rataj.
