Strany finišují: začíná oficiální volební kampaň

Praha – Strany, které letos kandidují do Poslanecké sněmovny, se ode dneška začínají samy představovat voličům prostřednictvím veřejnoprávní televize a rozhlasu. Začíná tím oficiální část kampaně. Volební videa strany obvykle nabízejí také na internetu. Dneškem rovněž končí termín, kdy se na základě soudního rozhodnutí mohou měnit kandidátní listiny. Kraje přitom do voleb nepustily tři politická uskupení, na soud se nakonec obrátil jen Aktiv nezávislých občanů. Se svou žalobou, která se týkala pražské kandidátky, ale neuspěl.

Jako první odvysílala ČT klip sociálních demokratů, předseda strany Bohuslav Sobotka v něm na procházce krajinou zdůvodňoval, proč jeho strana usiluje o dobře fungující stát. Následující příspěvek Strany svobodných občanů se naopak nesl v duchu omezování vlivu státu, moci politiků a proti zvyšování daní. Stát bez korupce pak slibovali Občané 2011.

ODS zas v duchu své billboardové kampaně přišla s rýmy typu „jsem člověk myslící, tak volím pravici“ a výzvou, aby její příznivci přišli k volbám. Na dosavadní sebeprezentaci navázala i TOP 09, která v částěčně kresleném klipu představila Karla Schwarzenberga jako agenta ve fiktivní bondovce Dnes neodjížděj. Zemanovci mimo jiné přicházejí s konstatováním, že zastavili Kalouska.

Komunisté věrni své letité tradici oznámili, že místo výroby volebního spotu podpořili akce pro děti a mládež. Blok Hlavu vzhůru Jany Bobošíkové využívá záběrů z mítinku, kde ho podpořil exprezident Václav Klaus. I mnohé další strany využily podporu známých osobností včetně ANO 2011, za které mluvil jeden z jeho kandidátů Martin Stropnický. Řada uskupení ovšem dala slovo jen svým předsedům.

Petr Cibulka se prezentuje i vulgarismem

Nejostřejší slovo použil v kritice současných poměrů předseda seskupení Volte Pravý blok Petr Cibulka, který ve svém inzerátovém klipu vložil dosavadním vládnoucím politikům do úst větu s vulgarismem „Na vás ser..e, jde nám pouze o koryta“. Strana soukromníků ČR svůj klip pojala jako komentář fotbalového zápasu. Nejobecnější klip měli národní socialisté ze strany Lev 21, podle jejichž prohlášení neslibují nic, co není možné splnit.

Jako první se strany představily ve vysílání stanice Vltava, a to už před šestou hodinou ranní. Po druhé hodině odpolední pak začala s vysíláním televizních spotů i Česká televize na kanálech ČT1, ČT2 a ČT24. Český rozhlas pro vysílání minutových spotů stran vyhradil také prostor na stanicích Radiožurnál a Dvojka, a to ve večerních hodinách.

Spoty zaberou 14 hodin vysílání v každém z médií

Kandidující strany mají ze zákona v každém z veřejnoprávních médií k dispozici celkem 14 hodin vysílacího času. Mohou tohoto času využít k představení svého programu a kandidátů. Podle expertů na výzkum veřejného mínění a psychologii však nemá tento druh propagace na výsledek voleb velký dopad.

Starostové dnes mohou stranám také vyhradit prostor pro vylepení volebních plakátů. Kandidující uskupení však už obvykle mají zamluvené reklamní plochy. Dnešek měl být také posledním dnem pro volební registraci stran, které pro nedodržení volebních pravidel úřady vyřadily, ale jejich rozhodnutí změnily soudy. Vrátit se do hry takto mohla Československá strana socialistická v Olomouckém kraji, na soud se ale kvůli svému vyškrtnutí z voleb neobrátila.

S horkou fází předvolební kampaně došlo i na negativní kampaň, reakce některých lídrů pro pořad ČT 168 hodin:

Vladimír Kruliš (místopředseda SPOZ): „Patří k takovému koloritu každých voleb.“

Miloslava Vostrá (KSČM): „Rozhodně to nepřispívá k politické kultuře.“

Tomio Okamura (Úsvit): „Je to hnus a špína.“

Pavel Bělobrádek (předseda KDU-ČSL): „Mně pak říkají, že jsem řezník. Přitom jsem veterinární lékař.“

Ondřej Liška (předseda SZ): „Říkají o nás třeba, že jsme zelení venku a rudí uvnitř.“

Michal Hašek (místopředseda ČSSD): „Je to někdy pěkná žumpa.“

Andrej Babiš (předseda ANO 2011): „S nesmysly útočí na Babiše… Stoupají nám preference, takže útočí a snaží se nás pošpinit.“

Miroslava Němcová (volební lídryně ODS): „Každá kampaň, kterou jsem zažila, se vždycky zvrhla.“

Karel Schwarzenberg (předseda TOP 09): „V 80 procentech pak musíte s týmiž lidmi po volbách zase spolupracovat.“

Názor odborníka 
Ondřej Obluk – marketingový specialista: „Plošně je to stejná hrůza jako každý rok. Nedá se sledovat žádný pozitivní vývoj, občas je někde vidět snaha, jinak je to ale stejná šeď, jako to vždy bývá.“

Cesta hlasovacích lístků (zdroj: ČT24)