Neformální kampaň: Lídři na billboardech odložili saka i kravaty

Praha - Billboardy doslova zaplavily celou Českou republiku. Politici shlížejí na voliče snad na každém kilometru. A hesla v posledních dnech nahradily hlavně tváře lídrů. Tisíce billboardů už patří k volbám podobně jako například hlasovací lístky. Ty, které lákají voliče k předčasným volbám, mají jeden společný znak - jsou méně formální. Tato jediná změna podle sociologa Daniela Kunštáta vyplývá ze sociologických průzkumů, které si dělají strany samy.

To dokazují i billboardy sociální demokracie - lídr nemá kravatu, má rozepnuté sako. Co tím vlastně chce strana říct? Podle prezidentky České marketingové společnosti Jitky Vysekalové se tak snaží přiblížit lidem: „Hovořit přímo k nim jako 'já jsem jeden z vás',“ dodává Vysekalová.

Na billboardech SPOZ jsou lídři nejen bez kravaty, ale i bez saka. To mají přehozené přes rameno. Strana sází hlavně na jméno prezidenta, podle Jitky Vysekalové se tak snaží navázat na úspěch prezidentské kampaně.

Také TOP 09 podle Vysekalové sází na popularitu svého prezidentského kandidáta Karla Schwarzenberga. „Ten billboard navazuje na originalitu prezidentských voleb, je otázka, do jaké míry to bude znovu působit,“ dodává.

Hnutí ANO 2011 si zvolilo bílý podklad s fotografií svého předsedy. Opět mu chybí kravata i sako. „Billboard je graficky dobře udělaný, bílé pozadí, čitelné foto, nápis, i když je fotka slušná, na mě Babiš působí ustaraně a utrápeně,“ zhodnotila reklamu Vysekalová.

Billboardy ale nejsou jen o fotkách, ale i o symbolech. Například lidovci vsadili na slunečnici - Jitka Vysekalová má ale pocit, že spíš evokuje reklamu na slunečnicový olej než na politickou stranu. Podobný problém vidí i u ODS, která nově používá i symbol Twitteru. 

Jitka Vysekalová, prezidentka České marketingové společnosti k billboardu ODS:

„Opravdu nebylo zřejmé, o koho jde. A v okamžiku, kdy tam byl jen ten malý ptáček Twitteru, tak to samo o sobě budilo rozpaky. Teď už jsou tam tedy dva ptáčci, což také si nemyslím, že by bylo ideální, jinak fotka paní Němcové je velmi profesionálně udělaná.“

Komunisté podle Vysekalové nepřekvapili, drží se tradice s heslem i podobou plakátů. Z nich je vidět, že pro stranu nejsou hlavní částí kampaně. Billboardy zelených, kterým dominuje portrét Miloše Zemana, mohou podle Vysekalové působit tak, že strana nemá vlastní téma. „Já si myslím obecně, že je nešťastné založit vlastní kampaň na negaci, zesměšňování někoho jiného, ono to působí tak, že nemám co říct,“ vysvětluje Vysekalová. „Konec bordelu a korupce,“ hlásá zase z plakátů předseda Úsvitu přímé demokracie Tomio Okamura. Jitka Vysekalová se ale domnívá, že voliče tímto heslem spíš odradí, než aby je oslovil.

Všem stranám jde ale o to, zasáhnout co nejvíc lidí. Proto jim například také píšou i nejrůznější vzkazy přes sociální sítě. Některé strany více, jiné méně se snaží zapojit nová média, ale spíš podle reklamního stratéga Miloslava Knepra to vypadá, že o nich někde slyšeli, „ale v zásadě nepochopili, jak fungují a k čemu jsou“. To billboardová kampaň, za kterou utrácejí deseti až statisíce, má v Česku už letitou tradici. Podle odborníků ale slouží spíš ke zviditelnění strany než k přesvědčení voličů.