Volební kampaň finišuje, strany se perou o nerozhodnuté voliče

Praha – Volební kampaň se tradičně v posledním týdnu před volbami stupňuje. Strany chtějí ve finiši zacílit hlavně na nerozhodnuté voliče. Vedle intenzivního přesvědčování lidí v ulicích sázejí některé strany na dopisy do schránek, jiné slibují překvapení v podobě originálních akcí. Podle čerstvého průzkumu pro ČT ale víc než čtvrtinu lidí kampaně vůbec nezaujaly.

Závěrečná ofenzíva sociálních demokratů startuje s novými oranžovými billboardy a chce přesvědčit ty, kteří stále váhají. Radí jim, aby místo nových stran volili ty velké, zavedené. „Já se nejvíc ze všeho bojím toho, že bude roztříštěná sněmovna, kde se nepodaří žádnou silnou vládu vytvořit a budeme se potácet k dalším předčasným volbám,“ řekl předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Už tradičně sladký týden slibuje hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše. Ke koblihám přidá ještě dopis a přitlačí i na sociálních sítích. Rudé barvy komunistů ožijí už jen na dvou velkých akcích, středečním mítinku v Brně a čtvrtečním v Praze. TOP 09 plánuje v úterý v hlavním městě hudební tečku. Ani v dalších dnech však její kandidáti ulice nevyklidí. „Budeme hovořit s lidmi, vysvětlovat nezbytnosti některých kroků a žádat lidi, aby přišli podpořit demokracii a odpovědnost,“ uvedl místopředseda strany Miroslav Kalousek.

Kampaň před předčasnými volbami vrcholí (zdroj: ČT24)

Poslední týden „modrých“ začíná mobilizací střední třídy a největší nápor ODS má přijít až těsně před cílem. „V úterý budeme mít tiskovou konferenci, kde sdělíme všechny informace o průběhu posledních 96 hodin kampaně,“ prohlásil úřadující předseda strany Martin Kuba. Tajemní jsou také zelení, jejich šéf hodlá třeba vozit voliče rikšou. „Diváci nechť chodí pozorně ulicemi, chystá se tam pro ně drobné překvapení,“ uvedl Ondřej Liška.

Lidovci, Úsvit i Zemanovci chtějí být k voličům co nejblíž. „Chceme občanům ukázat, že jim dnes a denně pomáháme – jako starostové nebo lékaři,“ řekl lídr SPOZ v Jihomoravském kraji František Lukl. I KDU-ČSL podle předsedy strany Pavla Bělobrádka v posledním týdnu zintenzivní svoji reklamu na internetu. „Na závěr kampaně dostanou všechny domácnosti v České republice naše letáky s programem,“ prohlásil rovněž předseda hnutí Úsvit přímé demokracie Tomio Okamura.

Volební programy: Šroubované fráze, kterým rozumí maximálně straníci

Obsahy volebních programů se v průběhu let mění, po jazykové stránce ale zůstávají stále stejné. Zlepšíme, prosadíme, zabráníme – to jsou nejčastější slova, která si mohou voliči v programech stran a hnutí přečíst. Podle ředitele Ústavu pro jazyk český Karla Olivy ale není čtení volební programů pro jazykovědce vůbec zajímavé. „Pokud by to mělo sloužit jako materiál, tak spíše v té negativní rovině, jak by ta čeština neměla vypadat,“ uvedl Oliva.

Volební programy mají někdy jen pár stránek, jindy jsou jich desítky. Snaha popsat, čeho chtějí politici dosáhnout, se ale často mění ve šroubované fráze, které nedávají smysl. „Vídeňský dramatik Karl Kraus kdysi řekl, že stát by měl vybírat daň z fráze. Myslím, že bychom byli velmi bohatí i před těmito volbami,“ glosuje předvolební kampaň divadelní a mediální kritik Vladimír Just.

Jazyk volebních kampaní (zdroj: ČT24)

Volební programy jsou podle jazykovědců psány spíš než pro lidi pro straníky a stranické sekretariáty. „Je velmi potřeba se soustředit na to, aby člověk porozuměl aspoň té jazykové formě. A jaký obsah se za tím přesně skrývá, to si myslím zůstává i velmi pečlivému posluchači skryto,“ doplňuje Oliva.

Ještě víc kritiky než na volební programy se snáší od jazykovědců i mediálních kritiků na letošní slogany z volebních billboardů. „To, co je tady trend už roky, se teď opravdu vystupňovalo a člověk si opravdu nemůže být jistý, jestli to celé není jedna velká recese,“ dodává Just.