Praha - Rozestavěný úsek dálnice D8 lze dokončit v plánovaném termínu, tedy do roku 2015, a to i přesto, že stavbu zkomplikoval sesuv půdy během povodní. Prohlásil to ministerský předseda v demisi Jiří Rusnok po jednání se saským protějškem Stanislawem Tillichem. Rusnok označil dokončení dálnice za klíčové, rozestavěnost dálnice považuje za „jednu velkou ostudu“.
Rusnok: Dálnice D8 je velká ostuda, dokončení v roce 2015 je nutné
„Děláme vše pro to, aby snad již konečný termín 2015 byl dodržen, přestože v průběhu povodní došlo na jednom místě ke komplikacím v důsledku sesuvu půdy. Ale pracujeme na tom, aby tato věc neznamenala nějaké další odložení této klíčové spojnice mezi oběma zeměmi,“ prohlásil Rusnok poté, co si postěžoval na velké resty z minula, které česká strana v otázce dostavby D8 má. Podle něj sesuv půdy dostavbu prodraží, ale s tím si vláda musí poradit.
Dálnice D8 spojuje Prahu přes saskou metropoli Drážďany s Německem, na české straně ale kus stále chybí. Stavbu narušil v červnu sesuv svahu o rozměrech 200 krát 500 metrů na rozestavěnou dálnici nad obcí Litochovice. Náklady na nápravu se mají pohybovat v řádech stovek milionů korun. Nutný je geotechnický průzkum. Rusnok předpokládá, že vláda se dostavbou dálnice bude brzy znovu zabývat. Chce od ministerstva dopravy znát detaily aktuálního stavu.
ČR patří k nejdůležitějším saským partnerům
Premiér v demisi rovněž zdůraznil význam železničního koridoru Berlín–Drážďany–Praha–Brno–Vídeň. „Aby se vrátil v celé své délce na mapu transevropských železničních tratí, uděláme společně vše, abychom toho dosáhli,“ uvedl Rusnok. Vyslovil přání k dalšímu rozvoji společné kulturní výměny. Podotkl, že německé straně můžeme jen závidět systém duálního vzdělávání. „Dnes naši zaměstnavatelé velmi žehrají na to, že příprava odborných technických kádrů u nás velmi pokulhává právě v oblasti praktické přípravy,“ zdůraznil Rusnok.
Předseda saské vlády Stanislaw Tillich poděkoval za vřelé přijetí, kterého se mu v Praze dostalo. Zmínil, že Česká republika představuje pro Sasko dlouhodobě jednoho z nejdůležitějších obchodních partnerů. Rozšíření železničního spojení do Prahy patří podle Tillicha k jednomu ze strategických plánů: „Chceme tedy zvýšit svůj tlak, aby se infrastruktura z dob železné opony zlepšila. Spojení do Prahy je pro nás velice důležité.“ Také avizoval ochotu rozšiřovat společné využívání říční dopravy na řece Labi.