Oprava D1 nabrala zpoždění, před zimou nebude nový povrch nikde

Praha – Práce na opravách dálnice D1 letos skončí 30. listopadu, tedy s koncem platnosti posledních uzavírek na opravovaných úsecích. Uvedla to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Na všech úsecích nabrala oprava zpoždění – před zimní přestávkou měl být totiž položen nový povrch alespoň v jednom jízdním pásu, nový povrch se však nestihne na žádném úseku.

Na třech úsecích budou hotové jen přípravné práce spočívající v provizorním rozšíření dálnice a úpravě středového pásu. Na úseku u Velké Bíteše se ale nestihnou ani práce ve středovém pásu.   

Tento úsek mezi Velkou Bíteší a Lhotkou nabral proti ostatním skluz kvůli opakovanému přerušení prací, ve které vyústily spory ŘSD se stavební firmou OHL ŽS. Ta si stěžovala na nevyhovující technický stav krajnic a žádala zvýšení rozpočtu o vícepráce spojené se zabezpečením nosnosti krajů vozovky. S ŘSD se stavební společnost dohodla teprve v polovině října, kdy ŘSD firmě navýšilo rozpočet o deset milionů korun.   

„Tím, že probíhala jednání o technickém řešení provizorního řešení, tak se tam dostali do skluzu. Ostatní dodělávají práce ve středním dělicím pásu a někde se už dokončují jen terénní úpravy a instalují se svodidla,“ uvedla Vápeníková. Vyměnit starý povrch vozovky za nový by ale podle projektu vyžadovalo minimálně sedmiměsíční práce. Tolik času však na výstavbu nebylo kvůli stížnostem na průběh výběrového řízení. Zahájení prací se tak opozdilo o více než měsíc.  

Oprava dálnice D1 v úseku Lhotka – Velká Bíteš
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Pokračovat v pracích ještě v listopadu firmám umožňuje smlouva. Nejvíce může příchod zimního počasí zkomplikovat práce v úseku mezi Velkou Bíteší a Lhotkou, kde je doprava vedena v pravém pásu dvěma pruhy na Brno a jedním na Prahu a ve druhém pásu je jen jeden pruh na Prahu. Toto uspořádání neumožňuje odklízet sníh. Souhlas s pokračováním uzavírky úseku se proto nyní obnovuje každý den podle aktuální předpovědi počasí.   

Největší dopravní komplikace během stavby způsobily noční kompletní uzavírky dálnice spojené s demolicí nevyhovujících mostů přes dálnici. Ty se v řadě případů protáhly i o několik hodin. Například při bourání šestice mostů v noci z 5. na 6. července se uzavírka protáhla přibližně o šest hodin, když jeden z mostů demolici odolával déle, než se předpokládalo. 

Kromě úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se D1 opravuje na úsecích mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.