K Taurům se na cestách do Vídně přidá i lokomotiva Škoda

Plzeň – Další důležité razítko dostala elektrická lokomotiva, kterou již déle než tři roky testuje plzeňská Škoda. Stroje nově smějí jezdit do Rakouska, čehož využijí České dráhy a od poloviny prosince je začnou stavět do čela některých vlaků Eurocity z Prahy do Vídně. Dráhy v roce 2004 objednaly dvacet nových elektrických lokomotiv s požadavkem, aby byly schopné jezdit nejen v Česku, ale i v sousedních zemích a Maďarsku. Typ ale ještě není plně schválen.

První osobní vlak odvezla lokomotiva, která dostala označení 380, v prosinci 2011. Do letošního roku stroje jezdily pouze s vnitrostátními vlaky, změnilo se to v září, kdy se jedna z lokomotiv vypravila v čele expresu Košičan do Žiliny. Od prosince začnou zajíždět i do Rakouska. „Od nového jízdního řádu plánujeme jejich nasazení na dva páry vlaků Eurocity mezi Prahou a Vídní,“ přiblížil mluvčí ČD Radek Joklík. V čele vlaků Praha–Vídeň přitom dnes jezdí výhradně rakouské lokomotivy Taurus. Škody ale na této lince dlouho nezůstanou, od prosince 2014 na ní totiž budou jezdit výhradně jednotky Railjet, které si „rozumějí“ pouze s konkurenčními Taurusy.

Budoucnost zahraničních cest nových lokomotiv tak je spíše na Slovensku. Ty se již objevily kromě Žiliny také v okolí Bratislavy v čele osobních vlaků. „Jezdí tam ve zkušebním provozu,“ poznamenal mluvčí Joklík. K provozu v čele dálkových vlaků Praha–Bratislava ale bude ještě potřeba, aby stroje směly i do Maďarska, protože většina spojů pokračuje až tam.

Lokomotivy 380 měly ČD dostat od Škody v roce 2009. Ve skutečnosti až v roce 2010 začal zkušební provoz v Česku a dráhy začaly stroje přebírat letos. „Již jsme převzali sedmnáct z dvaceti lokomotiv řady 380,“ uvedl mluvčí drah. Dráhy se Škodou se ale nadále přou o odškodné za pozdní dodávku, žádají penále asi 700 milionů korun. Přes zdlouhavé schvalování již Škoda zaznamenala s těmito stroji úspěchy v zahraničí. Dva kusy zakoupily slovenské ZSSK, dalších šest dodají německé DB.