Průlomový verdikt: Silniční piráti se mohou dopustit obecného ohrožení

Brno – Nejvyšší soud se ostře vyjádřil na adresu silničních pirátů, někteří řidiči si prý pletou běžný provoz se závodní dráhou. Podle usnesení soudu může být riskantní a rychlá jízda městem v některých případech nově hodnocena jako trestný čin obecné ohrožení. Verdikt se týká konkrétního případu, kdy řidič v Praze ujížděl policistům, brzdil před auty a ohrožoval chodce. Dosud se přitom jako obecné ohrožení kvalifikovaly zejména úmyslně založené požáry, výbuchy, povodně a podobné události rázu živelní pohromy, při kterých hrozilo nebezpečí nejméně sedmi lidem.

Nejvyšší soud případ vrátil k novému projednání, pražský městský soud totiž nepřistoupil na obžalobu, podle které se obecného ohrožení mohl dopustit silniční pirát. Městský soud poukazoval na to, že riskantní jízda není jednorázový čin, ohrožení ostatních vozidel je postupné, a tak nenaplňuje princip obecného nebezpečí. 

NS však dal za pravdu Nejvyššímu státnímu zastupitelství, které prosazovalo jiný pohled. Řidič, někdejší amatérský závodník, sice neohrozil všechny řidiče a chodce najednou, to však neznamená, že nezpůsobil obecné nebezpečí. Nejméně pět křižovatek projel na červenou, po městském okruhu jel rychlostí až 170 kilometrů v hodině, vybrzdil policejní i jiná auta s cílem způsobit řetězovou nehodu a zmařit pronásledování. Dvě kolize také svou jízdou skutečně vyvolal. 

„Orgány činné v trestním řízení, jako orgány státu, jsou povinny učinit vše, co je v jejich pravomoci, aby řádní občané byli účinným způsobem před takovými porušovateli zákonných norem ochráněni a byla zajištěna potřebná míra bezpečnosti silničního provozu na našich komunikacích,“ stojí v usnesení senátu s předsedou Františkem Hrabcem.     

Silniční provoz
Zdroj: ČT24

K vážnějším následkům nedošlo podle NS jen díky tomu, že řidiče pronásledovala policie a její světelná i zvuková signalizace varovala ostatní řidiče a chodce, aby se klidili pirátovi z cesty. 

Trestného činu obecného ohrožení se podle zákoníku dopustí ten, kdo úmyslně způsobí obecné nebezpečí, tedy vydá větší počet lidí v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví, případně cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu. V mimořádných případech lze uložit až výjimečný trest.

V Česku se v posledních letech často mluví o rostoucí agresivitě řidičů. Podle výzkumu ČVUT zveřejněného v roce 2010 lze nebezpečného šoféra potkat na každých 16 kilometrech. Ke známým případům agresivity na silnici patří nehoda, při které řidič vytlačil pomaleji jedoucí vozidlo z dálnice D1. Za pokus o těžké ublížení na zdraví dostal trest pět let vězení.